Skriftlig spørsmål fra Ingelinn Lossius-Skeie (FrP) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:594 (2017-2018)
Innlevert: 20.12.2017
Sendt: 20.12.2017
Besvart: 04.01.2018 av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen

Ingelinn Lossius-Skeie (Uav)

Spørsmål

Ingelinn Lossius-Skeie (FrP): Det foretas ingen kartlegging av engelskferdigheter innen lesing, skriving og lytting på voksenopplæringsområdet. Mangel på differensiering i engelskundervisningen viser seg å være et praktisk hinder for fremgang og integrering for innvandrere, flyktninger og asylanter.
Hvilke synspunkter har statsråden omkring dette og hvordan jobber regjeringen for å sikre et godt tilbud til denne gruppen?

Begrunnelse

Elever på voksenopplæringen i landet har vidt forskjellige utgangspunkt for engelskundervisning. Hva de har fått av engelskundervisning i hjemlandet er veldig ulikt fra land til land og i ulike regioner av landet. Noen har et nivå fra hjemlandet som for tilsier at de burde begynne på 1. klasse nivå, andre på for eksempel 5. - eller 10. klasse-nivå. Likevel skjer det ingen differensiering av elevene med hensyn til bakgrunnskunnskaper. På Grunnskoletrinn 1 (GS 1) undervises det etter kompetansemålene for 7. trinn, selv om mange elever ikke kan noe engelsk fra tidligere. Dette problemet drar de med seg til GS 2.
Det blir som om vi skulle blande norske førsteklassinger med norske tiendeklassinger. Vi ville aldri gjort det med vanlige grunnskoleelever, men vi gjør det altså med flyktninger på voksenopplæringen. Resultatet er at elevene som er på 1. klassenivå, ikke har nytte av undervisningen på voksenopplæringen.
Det er veldig vanskelig for elever som ikke kan noe norsk og holder på å lære dette, samtidig som de skal lære enda et nytt språk, altså engelsk. Spesielt siden de må oversette både glosen og ordet glosen blir oversatt til.
En erfaren lærer og konsulent jeg har snakket med sier at problemet gjelder stort sett voksenopplæringen over hele landet. Også min egen erfaring som vikar i en slik udifferensiert klasse, tyder på dagens system ikke fungerer. Mange av elevene kunne hverken lete i en tekst eller konstruere hele setninger på engelsk.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Voksne deltakere i grunnskoleopplæring har rett til tilpasset opplæring etter gjeldende læreplan i engelsk for grunnskolen. Læreplanen i engelsk har kompetansemål etter 2.,4.,7., og 10. trinn, og voksne deltakere skal få opplæring etter de kompetansemålene som de har behov for.
Voksne deltakere har rett til å bli realkompetansevurdert før de får enkeltvedtak om opplæring etter opplæringsloven. Realkompetansevurderingen brukes for å avgjøre i hvilken grad den voksne har den kompetanse som målene i læreplanene krever, som grunnlag for en vurdering av hvilken opplæring han eller hun trenger for å kunne bestå faget eller fagene. Det er laget nasjonale retningslinjer for realkompetansevurdering av voksne i grunnskoleopplæringen og videregående opplæring.
For å sikre at voksne deltakere i grunnopplæringen får den opplæringen de har rett til, er voksenopplæring et prioritert tema i det felles nasjonale tilsynet fra 2018.
I tilsynet skal fylkesmannen undersøke om kommunene kartlegger hvilken opplæring søkeren har behov for. Tilsynet skal også undersøke om kommunene har fattet enkeltvedtak som gir informasjon om hva den voksne søkeren skal få opplæring i, og om kommunen gir opplæring i samsvar med læreplanverket og enkeltvedtakene.
Både kartlegging, tilrettelegging og gjennomføring av opplæring i engelsk vil være del av tilsynet, dersom kommunen har voksne med behov for slik opplæring. Resultatet fra tilsynet oppsummeres i årlige rapporter.