Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:618 (2017-2018)
Innlevert: 20.12.2017
Sendt: 21.12.2017
Besvart: 05.01.2018 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Kan statsråden redegjøre for hvem det i regelverket for solariebransjen relateres til ved bruk av betegnelsen virksomhet og hvem det stilles krav til om bestått kompetanseprøve (solariumprøven) når solarium er plassert i andre lokaler enn ansvarlig eier?

Begrunnelse

Jeg har blitt kontaktet av Solarieforeningen vedrørende forståelse og tolkning av regelverket for solariebransjen i Strålevernforskriften.
Solariebransjen består av ulike driftsmodeller, og særlig vanlig er det at profesjonelle aktører eier og drifter solarium for eksempel ved treningssentre, sykehjem/sykehus, frisører hudpleiesalonger o.l. Praksis i alle år er at disse profesjonelle virksomhetene har påtatt seg ansvaret for driften og meldt inn virksomheten til Strålevernet slik forskriften krever. De siste årene har disse virksomhetene som følge av nye retningslinjer i forskriften investert store summer i teknologiske løsninger som ivaretar aldersgrensen og informasjonskravet elektronisk. Alle solarier som er utplassert er i dag tydelig merket med servicetelefon nummer til kompetansesenter hvor kunden kan henvende seg for informasjon
I forskriften står det også at ansvarlig for daglig drift av solariet, samt ansatte med kundekontakt skal ha bestått en kunnskapsprøve, den såkalte «Solarieprøven». Prøven har en gyldighet på fem år.
Det synes uklart hvem forskriften henviser til. I følge flere tilsynsrapporter tolker Norsk strålevern denne bestemmelsen dithen at om et firma for eksempel har plassert et solarium i et treningsstudio må alle ansatte der som er i naturlig kontakt med kunder ha tatt Solarieprøven». Lignende krav er følgelig også stilt mot sykehjem, frisører, hudpleiesalonger o.l.
Jeg kjenner til flere sykehjem som f.eks. tilbyr solarium til sine ansatte som en velferdsgode.
Som kjent arbeides det i helsesektor i turnusordning, noe som medfører at det hver dag og kveld er forskjellige mennesker på vakt. Det blir veldig spesielt og kostbart om alle ansatte der skal stilles krav til om solarieprøve hvert femte år.
Flere av Solarieforeningens medlemmer har etter tilsyn fra Statens Strålevern den senere tid mottatt varsel om stenging. Av den grunn er det viktig å få avklart tolkningen av regelverket.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Det er en prioritert oppgave for helsemyndighetene å bidra til å forbygge hudkreft, og siden 1. juli 2012 har det vært forbudt å tilby solarium til personer under 18 år i Norge. 18-årsgrensen ble innført fordi soling i solarium øker risikoen for hudkreft, og risikoen er størst når man starter i ung alder og tar solarium ofte. For å sikre at det bare er personer over 18 år som får tilgang til solariene, har det fra og med 1. januar 2017 vært krav om at alle virksomheter som tilbyr solarium skal ha et tilfredsstillende system for alderskontroll. Videre skal virksomhetene informere den enkelte kunde om relevante risikofaktorer og sørge for at ansvarlig for daglig drift av solarier og ansatte med kundekontakt har bestått en kunnskapsprøve etter retningslinjer gitt av Statens strålevern. I september 2017 gjennomførte Statens strålevern og over 170 kommuner en nasjonal tilsynskampanje rettet mot virksomheter som tilbyr soling i solarier. Hovedfokuset i kampanjen var virksomhetenes etterlevelse av regelverkets krav til system for alderskontroll, kundeinformasjon, advarselsplakat og bestått kunnskapsprøve.

Begrepet "virksomhet"

Strålevernforskriften anvender begrepet «virksomhet» i bestemmelsene om solarier og dette omfatter enhver virksomhet som tilbyr soling i solarier. Strålevernforskriften er hjemlet i strålevernloven, og som det fremgår av strålevernlovens forarbeider skal begrepet virksomhet forstås vidt (se Ot.prp.nr. 88 (1998-99)).
Regelverket er utformet for å ivareta behovet for fleksibilitet, slik at forvaltningen og anvendelsen av regelverket samsvarer med regelverkets formål både overfor ulike virksomheter og over tid. Det finnes ulike driftsmodeller i solariebransjen, og regelverket er utformet og fortolket slik at det gir rom for ulike driftsmodeller.
Virksomheter som omfattes av strålevernforskriftens bestemmelser om solarier er for eksempel treningssentre, svømmehaller og liknende som leier eller eier solarier eller på annen måte tilbyr soling i solarier til sine kunder i sine lokaler. Andre virksomheter som omfattes av bestemmelsene kan være sykehjem, aldershjem eller sykehus som tilbyr solarium som et velferdsgode til sine ansatte og beboere.
Den enkelte virksomhet som tilbyr soling i solarier må påse at regelverket etterleves, og tilsyn med regelverket vil rettes mot den aktuelle virksomheten der solariet er plassert. I tilfeller der et ubetjent solarium er plassert i et leid lokale, men hvor utleier ikke har ansvar for daglig drift eller vedlikehold og kravene til alderskontrollsystem og kundeinformasjon oppfylles ved elektroniske løsninger, vil eier av solariet anses som «virksomhet» i tilsynssammenheng.

Krav om bestått kunnskapsprøve

Strålevernforskriften stiller krav om at «ansvarlig for daglig drift» og «ansatte med kundekontakt» ved «virksomheter som tilbyr soling i solarier» skal ha bestått en kunnskapsprøve utviklet av Statens strålevern. Denne kunnskapsprøven er Solarieprøven og har en varighet på fem år. Formålet med et slikt kunnskapskrav er at solariekunder skal møte kvalifisert personell som kan svare på spørsmål om soling i solarium, risikofaktorer og effekter ved solariebruk.

«Ansvarlig for daglig drift» og «ansatte med kundekontakt» vil i praksis si daglig leder og enhver ansatt som har naturlig mulighet for kommunikasjon med kundene. Hvem som omfattes av dette i den enkelte virksomhet vil nødvendigvis bero på en konkret vurdering av den aktuelle virksomhetens drift. Det avgjørende er hvorvidt den ansatte ved virksomheten har kontakt med og naturlig mulighet for kommunikasjon med kunden eller brukeren av solariet. Forskriftens krav om bestått kunnskapsprøve vil for eksempel ikke omfatte rengjøringspersonale, elektrikere eller andre som ikke er et naturlig kontaktpunkt for kunden eller brukeren av solariet.
I tilfeller der et treningssenter har leid ut rom i lokalet hvor det står solarium tilgjengelig for treningssenterets kunder, vil strålevernforskriftens krav om bestått kunnskapsprøve også omfatte ansatte ved treningssenteret som har naturlig mulighet for kommunikasjon med kundene, typisk resepsjonsmedarbeidere. Det vil ikke være i samsvar med forskriftens krav å kun vise til et telefonnummer hvor kundene kan henvende seg for informasjon om solariebruk.
Kravet om bestått kunnskapsprøve må ses i sammenheng med 18-årsgrensen og kravet om tilfredsstillende system for alderskontroll. I tilfeller hvor adgangskontrollen gjennomføres ved elektroniske løsninger, er det kun personer som er ansvarlig for daglig drift av solariet som skal ha bestått Solarieprøven. Men i tilfeller der en ansatt ved den aktuelle virksomheten foretar alders- og adgangskontroll, må denne ansatte ha bestått Solarieprøven. Strålevernforskriftens krav om bestått kunnskapsprøve innebærer altså ikke et krav om at alle ansatte ved et sykehjem eller annen virksomhet som tilbyr soling i solarier skal ha bestått Solarieprøven.

Tilsyn og reaksjon ved mangelfull regelverksetterlevelse

Statens stråleverns tilsynsmyndighet for solarier er delegert til kommunene, og Strålevernet har gitt retningslinjer om reaksjoner ved brudd på strålevernregelverket. Reaksjonen ved manglende system for alderskontroll eller bestått kunnskapsprøve er en dagsmulkt som står i forhold til inntjening på solariene. I tilfeller der virksomheten ikke retter avvikene etter dagsmulkt vil saken kunne politianmeldes. I tilsynskampanjen som ble gjennomført av Statens strålevern og flere kommuner i september 2017, har ikke Statens strålevern sendt ut varsel om stenging.