Cecilie Myrseth (A): Hvordan har departementet og fiskeriforvaltningen konkret vurdert forslaget til reguleringer for 2018 opp mot lovbestemmelsene som skal sikre sjøsamisk fiske, hvordan er Sametinget konsultert i saken og har de sagt seg enige?
Begrunnelse
I 2012 anerkjente Stortinget betydningen av fiske som grunnlag for samisk kultur, gjennom lovfestingen av retten til fiske for alle som bor i de sjøsamiske områdene, og ved at hensynet til samisk kultur vektlegges sterkere i lovverket. Stortingsflertallet sluttet seg til at det skal settes av en egen kvote til den minste og mest sårbare gruppa. Dette gjorde man for å sikre at retten til å fiske skulle være reell. Dette ble også ansett å være en mest mulig treffsikker ordning for de sjøsamiske miljøene, som i stor grad er preget av mindre fartøy og gjerne ligger inne i fjordene. Det ble fra starten av satt av 3000 tonn til kystfiskekvota, med et virkeområde som omfattet Finnmark, Nord-Troms og enkelte andre kommuner i Troms og Nordland. I forslaget til reguleringer for 2018 er det foreslått at kystfiskekvota skal omfatte hele Troms og utvides i Nordland, noe som vil innebære mindre torsk å fiske på for alle som i dag er innenfor virkeområdet.
Det foreslås også en halvering av torskekvotene i åpen gruppe i 2018. Dette sammen med endringer som foreslås for kystfiskekvota vil slå svært negativt ut for inntekt og rekruttering i de sjøsamiske områdene. Det å holde orden på fjordøkologien, og ta vare på kysttorskebestandene er fundamentet for framtidig høsting og verdiskaping. Derfor er det viktig å respektere fjordlinjene og forbeholde fjordene for de minste båtene og for passive redskap, slik praksis har vært i forvaltningen gjennom det siste tiåret (grovt anslått).
Det er svært alvorlig at det nå foreslås å åpne for rekefiske med trål i Tanafjorden og Porsangerfjorden, etter at disse områdene har vært fredet for rekefiske med trål siden 1972. Fjordfiskenemdene ble dessuten opprettet nettopp for å håndtere slike spørsmål.
Når det gjelder forvaltningen av kongekrabbe, har fiskerimyndighetene sendt ut på høring forslag å slippe inn fiskere utenfra i det kvotebelagte området for krabbefangst. Det vil i praksis si at man forlater prinsippet om at de som lever med kongekrabbeplagen i det daglige skal ha førsteretten til å høste av den. I tillegg foreslås det å øke kravet til fiske på andre arter (i praksis torsk) for å få full krabbekvote. Dette er negativt for fiskerne i fjordene, som ikke har samme tilgjengelighet på torsk som sine kolleger på kysten.
Høsten 2017 har fiskeriforvaltningen med andre ord sendt ut en rekke forslag på høring som berører sjøsamiske fiskerier, og som vil innskrenke dette fisket dersom endringene blir gjennomført.
Jeg ber derfor om en redegjørelse for hvordan disse forslagene helt konkret er vurdert opp mot havressurslovens bestemmelser om at «I område som er omfatta av deltakerloven § 21 tredje ledd, 1 skal det ved tildeling av kvotar av viltlevande marine ressursar, og ved andre former for regulering av desse ressursane, leggjast vesentleg vekt på samisk bruk og kva denne bruken har å seie for samiske lokalsamfunn.» Jeg ber også statsråden redegjøre for hvordan Sametinget er konsultert og hvorvidt det er oppnådd enighet.