Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:641 (2017-2018)
Innlevert: 04.01.2018
Sendt: 04.01.2018
Rette vedkommende: Helse- og omsorgsministeren
Besvart: 16.01.2018 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Flyambulansetjenesten i Norge er absolutt samfunnskritisk infrastruktur. 01.07.19 blir det et operatørskifte fra Selskapet Lufttransport til Babcock Scandinavian Air Ambulance AB.
Vil statsråden ta initiativ til at operatørskiftet innen flyambulansetjenesten løses ved hjelp av en selskapsoverdragelse slik Norsk Flygerforbund har tatt til orde for?

Begrunnelse

Babcock Scandinavian Air Ambulance AB har vunnet anbudet om flyambulansetjenesten fra 01.07.19. Selskapet Lufttransport mister dermed kontrakten med Helseforetaket Luftambulansetjenesten.
Dette har skapt stor uro i Norsk Flygerforbund og blant de pilotene som i dag arbeider i flyambulansetjenesten. Forbundet mener at overgangen fra Selskapet Lufttransport til Babcock må løses med en selskapsoverdragelse.
Den viktigste grunnen til at en selskapsoverdragelse er den klokeste måten å løse dette på, er at det er stort underskudd på piloter i det europeiske markedet. I en situasjon hvor Lufttransports piloter må søke jobb i Babcock er det fare for at flere kan søke seg bort fra flyambulansetjenesten fordi de trolig får dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn de har nå.
Babcock mener å kunne drive tjenesten 300 millioner billigere i seks år, og det er vanskelig å se for seg at dette skal kunne skje uten at det får konsekvenser for de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.
Leder Yngve Carlsen i Flygerforbundet beskriver i Fri fagbevegelse 27.11.2017 flyambulansetjenesten som «kritisk for bosettingsmønsteret vi har i Norge». Han sier videre: «- Per i dag er svært mange på utkikk etter nye jobber, og andre jobber er det flust av for tiden. Det er nemlig en betydelig pilotmangel i Europa i dag og derfor veldig mange jobber tilgjengelig. Hvis man samtidig skal gå inn i en ny tjeneste der man har vunnet på en mye lavere pris, blir det problematisk å finne piloter til denne prisen, når det samtidig rekrutteres over hele Europa. Selskapet har heller ingen erfaring med så krevende flyoperasjoner som kreves i dette området. Det er helt spesielle krav til flygerne som flyr denne tjenesten, både i form av erfaring i området og til å fly på så korte baner. Det vi kan risikere er at pilotene forsvinner allerede før det svenske selskapet overtar. Da vil denne samfunnskritiske tjenesten bryte sammen på et langt tidligere tidspunkt enn 1. juli 2019 når de skal overta [...].

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Avtalen mellom det svenske selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance AB (BSAA) og Luftambulansetjenesten HF ble inngått sommeren 2017, og oppstart er satt til 1. juli 2019. Planen er å overføre kontrakten til et nytt norsk selskap før oppstart.
Ved vurderingen av tilbudet fra BSAA har Luftambulansen HF bedt om informasjon om rekrutteringen av piloter til den norske virksomheten, og de har etter de opplysningene jeg har mottatt, vurdert deres planer som realistiske.
Når en kontrakt inngås basert på en utlyst anskaffelseskonkurranse, så må både tilbyderen og kjøperen gjøre seg opp en mening om hvordan prissetting og risiko skal veies opp mot hverandre. I denne konkrete saken innebærer det blant annet en vurdering av om overføringen av driften fra Lufttransport AS til BSAA kan medføre en virksomhets-overdragelse i arbeidsmiljølovens forstand, og eventuelt konsekvenser av dette. Tilbyderen må også vurdere hvor krevende det vil være å rekruttere de pilotene som trengs for å yte de tjenestene avtalen omfatter. Den samme vurderingen har for øvrig alle tilbyderne måttet foreta. BSAA har satt søknadsfrist for de aktuelle pilotstillingene til 15. januar 2018. Det er derfor uklart hva som blir utfallet av denne rekrutteringsprosessen.
Jeg har fått opplyst fra Samferdselsdepartementet at Luftfartstilsynet har bekreftet at arbeidet med å etablere et nytt norsk datterselskap av Babcock er i gang. Dette selskapet skal ha norske tillatelser og være underlagt norsk flysikkerhetstilsyn. Etter det jeg forstår ser tilsynet ikke avgjørende hinder for at selskapet skal kunne innfri vilkårene for å få de aktuelle tillatelsene. Tillatelsene etter luftfartsloven omfatter ikke at det tas stilling til hele rekrutteringspolitikken til selskapet, men det foretas en vurdering av at virksomheten kan drives sikkert.
Babcock Scandinavian Air Ambulance AB (som altså vil eie det nystiftede norske selskapet), Lufttransport AS og Luftambulansetjenesten HF er alle selvstendige virksomheter. Disse aktørene er nå i en dialog. Det er min oppfatning at man bør være forsiktig med å gripe inn i en forhandlingspreget situasjon. Dette er opplagt en samfunnskritisk tjeneste som må planlegges godt, og det er grunn til å minne om at det fortsatt er mer enn 17 måneder til oppstart av kontrakten.