Skriftlig spørsmål fra Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:682 (2017-2018)
Innlevert: 11.01.2018
Sendt: 12.01.2018
Besvart: 18.01.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Sylvi Listhaug

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp)

Spørsmål

Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Jeg viser til EU-kommisjonens forslag om en felles europeisk reklamasjonsfrist på to år ved kjøp av varer (COM 2017/637). Forslaget kan medføre at den norske reklamasjonsfristen settes ned fra fem til to år. Dette kan gi svekket forbrukervern.
Kan statsråden forsikre at den femårige reklamasjonsfristen i Norge vil opprettholdes, og er statsråden enig i at den femårige klagefristen på varer som er ment å vare lenge er en god ordning?

Sylvi Listhaug (FrP)

Svar

Sylvi Listhaug: Forbrukerkjøpsloven hører under justis-, beredskaps og innvandringsministerens ansvarsområde. Spørsmålet besvares derfor av meg. Justis- og beredskapsdepartementet sendte 7. desember 2017 EU-kommisjonens forslag til et nytt direktiv om forbrukerkjøp (COM (2017) 637) på høring. Direktivforslaget gjelder visse aspekter ved kjøpsavtaler mellom forbrukere og næringsdrivende selgere. Høringen har til formål å invitere berørte parter til å gi innspill til hva som bør være Norges offisielle synspunkt (posisjon) til direktivforslaget. Høringsfristen er 18. januar 2018.
I høringsnotatet antar departementet, som en foreløpig vurdering, at forbrukerens rett til å reklamere etter den forlengede reklamasjonsfristen på fem år etter gjeldende rett ikke vil kunne opprettholdes på samme vilkår som i dag, slik direktivforslaget nå er utformet. Direktivforslaget vil derfor medføre et svekket forbrukervern med hensyn til femårsfristen. Direktivforslagets ordlyd åpner for at forbrukeren etter nasjonale regler kan gjøre krav gjeldende også etter utløpet av ansvarsperioden på to år. For departementet er det imidlertid ikke klart hvilke krav forbrukeren i så fall skal kunne gjøre gjeldende mot selgeren.
For å sikre klarhet om direktivforslagets virkning for varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, antar departementet at det vil være hensiktsmessig å innta en presisering i direktivet som uttrykkelig sier at nasjonal rett kan gi tilgang til misligholdsbeføyelser også i andre tilfeller enn dem som er angitt i direktivforslaget.
Jeg er for øvrig enig i at den norske fristen er en god ordning, og at forbrukerens rett til å reklamere for varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, ikke bør svekkes. Regjeringen arbeider derfor for at adgangen til å reklamere på samme vilkår som i dag ikke skal svekkes som følge av eventuelt nye europeiske regler om forbrukerkjøp. I høringsnotatet foreslås det bl.a. at regjeringen i påvirkningsarbeidet overfor EU skal:

«Vektlegge at for varer som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, bør forbrukerens frist for å reklamere ved oppfyllelsesavvik (herunder mangler) ikke være kortere enn fem år og på lignende vilkår som i dag.»