Skriftlig spørsmål fra Per Espen Stoknes (MDG) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:690 (2017-2018)
Innlevert: 12.01.2018
Sendt: 15.01.2018
Besvart: 22.01.2018 av olje- og energiminister Terje Søviknes

Per Espen Stoknes (MDG)

Spørsmål

Per Espen Stoknes (MDG): Unntaksregelen som gir OED fullmakt til å godkjenne inngåelse av kontrakter før PUD er godkjent av Stortinget benyttes nå nærmest automatisk på alle nye felt på sokkelen. Kontraktene inngås med forbehold om godkjenning av PUD, men milliarder vil allerede være tapt om Stortinget foretar vesentlige endringer i PUD.
Hvilke konsekvenser vil det ha for fremtidig aktivitet på sokkelen om Stortinget faktisk bestemmer seg for å aktivt endre eller legge føringer i PUD-er som legges frem for beslutning?

Begrunnelse

Forvaltningen av petroleumsvirksomheten bygger på de samme prinsippene som forvaltningen av annen næringsvirksomhet i Norge. Myndighetene regulerer aktiviteten gjennom å etablere klare og forutsigbare rammer. Aktørene i næringen som har mest kunnskap, kompetanse og informasjon om muligheter og utfordringer i sine prosjekter, forestår den daglige operasjonelle aktiviteten, herunder definerer, utvikler og beslutter nye utbygginger. Plan for utbygging og drift (PUD) sendes inn for myndighetsgodkjenning etter at rettighetshavergruppen har tatt investeringsbeslutning.
Et utbyggingsprosjekt på sokkelen står overfor en rekke usikkerhetsfaktorer som rettighetshaverne må forholde seg til, blant annet knyttet til prosjektgjennomføringen. Prosjektene omfatter svært mange leverandører og komplekse leveransekjeder. Det er en fordel at rettighetshaverne jobber tett med leverandørene gjennom hele prosjektløpet. Tidlig involvering av leverandørene bidrar til mer presise kostnadsestimater ved investeringsbeslutning og innlevering av PUD, samt lavere risiko for overskridelser og forsinkelser i utbyggingsfasen. For å holde kontinuitet i prosjektløpet, og derigjennom legge best til rette for å gjennomføre prosjektet på kost og tid, så vil det derfor ofte være viktig for utbygger å kunne inngå vesentlige kontraktsmessige forpliktelser før PUD er godkjent.
I henhold til petroleumslovens § 4-2 femte ledd må vesentlige kontraktsmessige forpliktelser ikke inngås eller byggearbeider påbegynnes før plan for utbygging og drift (PUD) er godkjent, med mindre departementet samtykker i dette. Departementet gjør en særskilt vurdering i den enkelte sak og samtykker til slike forpliktelser hvis det er godtgjort at det er viktig for å sikre en god prosjektgjennomføring og en effektiv feltutbygging. Dette er også omtalt i Prop. 1 S (2017-2018) for Olje- og energidepartementet.
Alle kontrakter som rettighetshaverne velger å inngå før PUD er godkjent, skal ha kanselleringsklausuler. Det vil si at kontraktene kan kanselleres til en forhåndsbestemt kostnad. Rettighetshaverne har ansvaret for den økonomiske risiko som inngåelse av kontraktene medfører, herunder at myndighetene kan endre eller unnlate å godkjenne PUD. Ved samtykke til å inngå kontraktsmessige forpliktelser, understreker departementet alltid overfor rettighetshaverne at samtykket ikke legger føringer for myndighetenes behandling av PUD. Myndighetene vurderer planen uavhengig av de kontraktsmessige forpliktelser som måtte være inngått. Dersom myndighetene velger å be om endringer eller unnlater å godkjenne PUD, implementerer rettighetshaverne dette i sine kontrakter.

Terje Søviknes (FrP)

Svar

Terje Søviknes: Forvaltningen av petroleumsvirksomheten bygger på de samme prinsippene som forvaltningen av annen næringsvirksomhet i Norge. Myndighetene regulerer aktiviteten gjennom å etablere klare og forutsigbare rammer. Aktørene i næringen som har mest kunnskap, kompetanse og informasjon om muligheter og utfordringer i sine prosjekter, forestår den daglige operasjonelle aktiviteten, herunder definerer, utvikler og beslutter nye utbygginger. Plan for utbygging og drift (PUD) sendes inn for myndighetsgodkjenning etter at rettighetshavergruppen har tatt investeringsbeslutning.
Et utbyggingsprosjekt på sokkelen står overfor en rekke usikkerhetsfaktorer som rettighetshaverne må forholde seg til, blant annet knyttet til prosjektgjennomføringen. Prosjektene omfatter svært mange leverandører og komplekse leveransekjeder. Det er en fordel at rettighetshaverne jobber tett med leverandørene gjennom hele prosjektløpet. Tidlig involvering av leverandørene bidrar til mer presise kostnadsestimater ved investeringsbeslutning og innlevering av PUD, samt lavere risiko for overskridelser og forsinkelser i utbyggingsfasen. For å holde kontinuitet i prosjektløpet, og derigjennom legge best til rette for å gjennomføre prosjektet på kost og tid, så vil det derfor ofte være viktig for utbygger å kunne Inngå vesentlige kontraktsmessige forpliktelser før PUD er godkjent.
I henhold til petroleumslovens § 4-2 femte ledd må vesentlige kontraktsmessige forpliktelser ikke inngås eller byggearbeider påbegynnes før plan for utbygging og drift (PUD) er godkjent, med mindre departementet samtykker i dette. Departementet gjør en særskilt vurdering i den enkelte sak og samtykker til slike forpliktelser hvis det er godtgjort at det er viktig for å sikre en god prosjektgjennomføring og en effektiv feltutbygging. Dette er også omtalt i Prep. 1 S (2017-2018) for Olje- og energidepartementet.
Alle kontrakter som rettighetshaverne velger å inngå før PUD er godkjent, skal ha kanselleringsklausuler. Det vil si at kontraktene kan kanselleres til en forhåndsbestemt kostnad. Rettighetshaverne har ansvaret for den økonomiske risiko som inngåelse av kontraktene medfører, herunder at myndighetene kan endre eller unnlate å godkjenne PUD. Ved samtykke til å inngå kontraktsmessige forpliktelser, understreker departementet alltid overfor rettighetshaverne at samtykket ikke legger føringer for myndighetenes behandling av PUD. Myndighetene vurderer planen uavhengig av de kontraktsmessige forpliktelser som måtte være inngått. Dersom myndighetene velger å be om endringer eller unnlater å godkjenne PUD, implementerer rettighetshaverne dette i sine kontrakter.