Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:695 (2017-2018)
Innlevert: 12.01.2018
Sendt: 15.01.2018
Besvart: 22.01.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Sylvi Listhaug

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Er statsråden enig med Trygg trafikk i at den store nedgangen i antall anmeldelser for kjøring i ruspåvirket tilstand i Asker og Bærum i perioden 2015-2017 skyldes organisatoriske endringer i politiet, ser statsråden det som et aktuelt tiltak at UP skal tilbake på veiene i Asker og Bærum, og hvilke andre tiltak vil statsråden eventuelt vurdere for å sørge for at antall anmeldelser for kjøring i ruspåvirket tilstand kommer tilbake til minst samme nivå som i perioden 2014-2015?

Begrunnelse

I følge Budstikkas promillelogg som utarbeides i samarbeid med Oslo politidistrikt, gjengitt av Budstikka 11. januar i år, har antall personer som er blitt anmeldt for kjøring i ruspåvirket tilstand stupt siden politireformen trådte i kraft. I 2014 og 2015 - årene før politireformen - ble henholdsvis 234 og 238 personer anmeldt for ruskjøring. Året etter ble 188 personer tatt for det samme, mens det i 2017 kun ble registrert 148 tilsvarende hendelser på veiene i Asker og Bærum, viser tall fra promilleloggen. Det tilsvarer en nedgang på over 35 prosent.
Distriktsleder i Trygg Trafikk Akershus, Unni Knutli, er bestemt på at nedgangen ikke skyldes mindre ruskjøring på veiene i Asker og Bærum. Til Budstikka 11. januar uttaler Knutli at «Nei, det er dessverre ingen grunn til å tro at adferdsendring er forklaringen. Årsaken er nok snarere organisatoriske endringer i politiet» Knutli viser til at Utrykningspolitiet (UP) forsvant fra veiene i Asker og Bærum som et ledd i politireformen, samt at reformarbeidet etter sigende sluker ressurser.
Knutli uttaler videre at «Vi kan ikke stille oss i veien og gjøre politiets jobb, men vi kan påpeke at dette synes å bære helt galt av sted.» Knutli minner også om at Trygg Trafikk kjempet for at Utrykningspolitiet (UP) skulle forbli på veiene i Asker og Bærum, også etter at reformen trådte i kraft.

Sylvi Listhaug (FrP)

Svar

Sylvi Listhaug: Forebygging og bekjempelse av trafikkriminalitet er viktige oppgaver for politiet. Jeg er derfor ikke fornøyd med nedgangen i anmeldelser for kjøring i ruspåvirket tilstand, en utvikling som også bekreftes av Oslo politidistrikt gjennom Politidirektoratet. Jeg er opptatt av at det iverksettes tiltak for å snu utviklingen.
Jeg er blitt informert om at heller ikke UP har hatt den samme innsatsen i distriktet i hele perioden, og er glad dette nå følges opp i dialog mellom Oslo politidistrikt og UP. Det er avtalt et møte om trafikksikkerhetsarbeidet i Oslo politidistrikt senere i denne måneden.
Via Politidirektoratet opplyser Oslo politidistrikt for øvrig at de har satt i verk tiltak og planlegger ytterligere tiltak:

- Fra 1. januar 2018 har Oslo pd ansatt en egen lokal tjenesteplanlegger som blant annet skal analysere trafikksikkerhetsutfordringene i Oslo, koordinere trafikksikkerhetsinnsatsen sammen med de geografiske driftsenhetene herunder enhet Vest (Asker og Bærum pd og tidligere Majorstua politistasjon), kraftsamle og målrette innsatsen for å avdekke flere ruskjørere m.m.
- Lokal tjenesteplanlegger ved Oslo pd skal samarbeide med eksterne krefter, som f.eks. Trygg Trafikk og Statens vegvesen, for å styrke det forebyggende trafikksikkerhetsarbeidet, herunder arbeidet med å redusere antallet som kjører i ruspåvirket tilstand
- Trafikkontaktene ved den enkelte geografiske driftsenhet, herunder enhet Vest, er i større grad involvert i et kunnskapsbasert trafikksikkerhetsarbeid i distriktet gjennom samarbeid med Seksjon for trafikk- og sjøtjeneste.
- Oslo pd har, i samarbeid med Utrykningspolitiet, styrket arbeidet med å gi kompetanseheving til de geografiske driftsenhetene gjennom tilbud om kurs og opplæring.
- Oslo pd har et eget mobilt alkoholanalyseapparat (Evidenzer) som aktivt blir brukt på vei for å avdekke flest mulig ruskjørere.
- Det ble høsten 2017 gjennomført en styrking av Seksjon for trafikk og sjøtjeneste i Oslo politidistrikt med det formål å styrke det operative, uniformerte, trafikksikkerhetsarbeidet.

Jeg forventer, i likhet med Politidirektoratet og Oslo politidistrikt, at ovennevnte tiltak vil ha en positiv effekt på trafikksikkerhetsarbeidet i distriktet, og at effekten av disse vil forsterkes i tiden fremover. Jeg er også enig i at målet må være at antallet anmeldelser for ruskjøring går ned som en følge av at den enkelte velger å ikke sette seg bak rattet i ruset tilstand. Politiet har forsikret meg om at de vil bidra til dette gjennom økt kontrollvirksomhet og forebyggende trafikkarbeid.
Regjeringen vil fortsette det målrettede arbeidet med å innfri nullvisjonen for trafikkdrepte. I stortingsmeldingen om trafikksikkerhet, Meld. St. 40 (2015-2016) Trafikksikkerhetsarbeidet - Samordning og organisering, har regjeringen fremhevet at vi bl.a. vil videreføre en bred tilnærming i trafikksikkerhetsarbeidet, og målrettet innsats for å forebygge ulykker, herunder tilrettelegge for at kontroll- og tilsynsressursene blir utnyttet mest mulig hensiktsmessig, og at innsatsen rettes mot det som gir best effekt for trafikksikkerheten.