Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Er statsråden enig med Trygg trafikk i at den store nedgangen i antall anmeldelser for kjøring i ruspåvirket tilstand i Asker og Bærum i perioden 2015-2017 skyldes organisatoriske endringer i politiet, ser statsråden det som et aktuelt tiltak at UP skal tilbake på veiene i Asker og Bærum, og hvilke andre tiltak vil statsråden eventuelt vurdere for å sørge for at antall anmeldelser for kjøring i ruspåvirket tilstand kommer tilbake til minst samme nivå som i perioden 2014-2015?
Begrunnelse
I følge Budstikkas promillelogg som utarbeides i samarbeid med Oslo politidistrikt, gjengitt av Budstikka 11. januar i år, har antall personer som er blitt anmeldt for kjøring i ruspåvirket tilstand stupt siden politireformen trådte i kraft. I 2014 og 2015 - årene før politireformen - ble henholdsvis 234 og 238 personer anmeldt for ruskjøring. Året etter ble 188 personer tatt for det samme, mens det i 2017 kun ble registrert 148 tilsvarende hendelser på veiene i Asker og Bærum, viser tall fra promilleloggen. Det tilsvarer en nedgang på over 35 prosent.
Distriktsleder i Trygg Trafikk Akershus, Unni Knutli, er bestemt på at nedgangen ikke skyldes mindre ruskjøring på veiene i Asker og Bærum. Til Budstikka 11. januar uttaler Knutli at «Nei, det er dessverre ingen grunn til å tro at adferdsendring er forklaringen. Årsaken er nok snarere organisatoriske endringer i politiet» Knutli viser til at Utrykningspolitiet (UP) forsvant fra veiene i Asker og Bærum som et ledd i politireformen, samt at reformarbeidet etter sigende sluker ressurser.
Knutli uttaler videre at «Vi kan ikke stille oss i veien og gjøre politiets jobb, men vi kan påpeke at dette synes å bære helt galt av sted.» Knutli minner også om at Trygg Trafikk kjempet for at Utrykningspolitiet (UP) skulle forbli på veiene i Asker og Bærum, også etter at reformen trådte i kraft.