Kari Elisabeth Kaski (SV): Kan statsråden opplyse om planarbeidet for å tilrettelegge for trikketrasé og redusere belastningen fra trafikken på Trondheimsveien er i gang, når det skal være ferdig og om regjeringen er positivt innstilt til å støtte ulike tiltak på både kort og lang sikt for å redusere biltrafikken som på hele strekningen mellom Fossumveien og Sinsenkrysset?
Begrunnelse
I bydel Bjerke og Grorud ligger flere tusen boliger tett inntil rv.4 Trondheimsveien, og særlig gjelder dette fra Veitvet/Sletteløkka til bebyggelsen nedenfor Bjerkekrysset. De som bor der, har lenge måttet tåle både støy, støv og annen helseskadelig forurensing fra all trafikken.
Gjennom flere tiår har en sett hvordan ulike planer og forslag til tiltak har kommet og gått, dessverre uten at noe vesentlig har skjedd for å redusere belastningen for beboerne langs veien.
Ulike tiltak kan gjennomføres på kort og lang sikt, som omlegging av Trondheimsveien til lokalvei/miljøgate fra Grorud til Bjerke, egen trikketrasé fra Sinsenkrysset til Linderud, miljøfartsgrenser på Trondheimsveien og Østre Aker vei hele året og bedre støyskjerming, særlig der det er tett bebyggelse.
I et brev til Bydelsutvalget i Bjerke 25. september 2017 skrev Statens Vegvesen at de vil igangsette et planarbeid for å tilrettelegge for midtstilt trikketrase på rv. 4 Trondheimsveien mellom Sinsen-Bjerke og evt. videre til Linderud. SVV sier videre at dette vil kreve flere tiltak, som for eksempel en maksgrense på 50 km. i timen. Det er gode nyheter at dette planarbeidet skal igangsettes og at flere tiltak vurderes, og det er nå viktig at dette arbeidet følges opp og at tiltak gjennomføres.