Skriftlig spørsmål fra Nils Kristen Sandtrøen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:778 (2017-2018)
Innlevert: 23.01.2018
Sendt: 23.01.2018
Besvart: 29.01.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Nils Kristen Sandtrøen (A)

Spørsmål

Nils Kristen Sandtrøen (A): Hvilke grep mener samferdselsministeren vil være de beste nå etter ordførerens orientering med departementet om problemet med Skarnes stasjon, og når tror samferdselsministeren dermed at arbeidet på stasjonen vil starte?

Begrunnelse

Viser til sak fra Glåmdalens nettutgave 10.januar med ordfører i Sør-Odal etter positivt møte i samferdselsdepartementet for å få åpnet Skarnes sentrum. Området er ferdig regulert fra kommunens side og det er klart for å sette i gang med bygging av undergang.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg viser til mitt brev av 14. desember 2017 med svar på spørsmål 498. Som jeg skrev i mitt forrige svar har Jernbanedirektoratet orientert meg om situasjonen på Skarnes stasjon. Sentrumspassasjen inngår i en større ombygging av Skarnes stasjon, med nye plattformer og noe justert linjeføring. Prosjektet er planlagt gjennomført i 2019-20, etter en bestemt prosjektrekkefølge på Kongsvingerbanen. Som nevnt i mitt forrige svar har Jernbanedirektoratet opplyst at arbeidene som skal gjennomføres på Skarnes ikke kan settes i gang før det pågående ombyggingsarbeidet på Sørumsand stasjon er ferdig.
Jeg har stor forståelse for ønsket om å komme i gang med arbeidet på Skarnes. Samferdselsdepartementet inviterte ordføreren i Sør-Odal kommune til et møte første uka i januar. I møtet ble planene for ombygging av Skarnes stasjon og de lokale utfordringene som har oppstått etter at tre planoverganger er erstattet med en ny undergang mellom Saga brygge og Odal innkjøpslag diskutert. Kommunen trakk spesielt frem sikkerhetsutfordringer som følger av etableringen av det som oppfattes som en lite brukervennlig undergang. Det er uheldig at gjennomføringen av et sikkerhetstiltak har medført flere uønskede hendelser med personer i sporet som følge av ulovlig kryssing av jernbanen.
Den midlertidige etableringen av en betydelig barriere i sentrum har ifølge kommunen også ført til en overføring av trafikk fra gange og sykling til bil. En slik utvikling er uheldig, særlig i områder der det i utgangspunktet er godt tilrettelagt for at korte og mellomlange personreiser kan gjennomføres ved gåing og sykling.
Videre er vår vurdering at rekkefølgen på og tidsplanen for gjennomføringen av tiltakene ved Skarnes stasjon påfører både reisende og øvrige trafikanter i sentrum en ulempe som ideelt sett burde vært unngått gjennom bedre koordinering av tiltakene på stasjonen og mot øvrige tiltak på Kongsvingerbanen.
Det er ikke aktuelt å reetablere planovergangen på Skarnes, jf. målsetningen i Nasjonal transportplan 2018-2029 om å redusere antall ulykker ved planoverganger og prioriteringen av målrettede tiltak for å redusere slike ulykker. Jeg har imidlertid bedt om at Jernbanedirektoratet i samråd med kommunen og Bane NOR SF søker å finne løsninger som kan redusere ulempene for de reisende frem til ny stasjon står ferdig. Tiltak som letter adkomst fra kulvert til plattform på vestsiden av stasjonen, tiltak for pendlerparkering, tydeligere skilting og midlertidig bruk av vegtunellen i Glomvegen for gående og syklende er blant tiltakene som bør vurderes.