Skriftlig spørsmål fra Anette Trettebergstuen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:783 (2017-2018)
Innlevert: 23.01.2018
Sendt: 24.01.2018
Besvart: 30.01.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Anette Trettebergstuen (A)

Spørsmål

Anette Trettebergstuen (A): På hvilken måte i den videre prosessen "jobber" nå Regjeringen for at den østlige traseen skal bli valgt?

Begrunnelse

I valgkampen lovte Statsministeren og samferdselsministeren at regjeringen skulle "jobbe for" at den såkalte "øst-traseen" skal velges for IC gjennom Hamar by. Siden regjeringens medlemmer troppet opp på brygga i Hamar med dette løftet, er saken blitt utsatt i tid, og en løsning ser ut til å ligge flere år frem i tid. I sitt svar på spørsmål fra undertegnede før jul, redegjør statsråden for den videre saksgangen.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Utbyggingen av jernbanen på IC-strekningene på Østlandet er et omfattende prosjekt. Det vil gi betydelige forbedringer i mobiliteten for regionens innbyggere og derved skape større bo- og arbeidsmarkeder. Samtidig har det store konsekvenser for byene som berøres av utbyggingen. Beslutningene om lokalisering av stasjoner og fortetting i områdene rundt må derfor ha svært langsiktige perspektiver.
Det pågår nå et utredningsarbeid som skal gi oss det grunnlaget vi trenger for å kunne velge den beste traséen gjennom Hamar. Den videre prosessen med å fastsette kommunedelplan er skissert i et brev fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet fra 1. september 2017. I brevet heter det bl.a.:

"Kommunal- og moderniseringsdepartementet er positiv til alternativ Øst. Kommunedelplanen for dobbeltspor Sørli - Brumunddal gjennom Hamar kommune kan ikke godkjennes nå. Alternativene må utredes videre slik at alternativ Øst og alternativ Vest har et likeverdig nivå, som grunnlag for reviderte gjennomførings- og kostnadsanslag."

I brevet heter det videre:

"Mulighetene for kostnadsreduserende tiltak er viktig å ha med i vurderingene. Bane NOR har en viktig oppgave i å synliggjøre kostnadene ved de ulike løsningene og bidra til at prosjektet ikke blir dyrere enn nødvendig."

I et brev fra 14. september 2017 har Samferdselsdepartementet presisert at det skal utarbeides to likeverdige alternative kommunedelplanforslag for alternativ Øst og alternativ Vest. For begge alternativene skal det utarbeides en samfunnsøkonomisk kost-/nytteanalyse. Valgene som skal tas må sikre lave kostnader og høy nytte. For å kunne gjennomføre hele IC-prosjektet, er det viktig at man har streng kostnadskontroll, slik at dyre valg noen steder ikke medfører at andre deler av prosjektet må skrinlegges.
Det er planprogrammet for den videre planprosessen som skal fastlegge hvilke alternativer som skal utredes og hvilken prosess som skal gjennomføres frem mot beslutning av kommunedelplan (inkl. valg av alternativ). Det er Hamar kommune, i samråd med Bane NOR og berørte fagetater, som er ansvarlig for å fastlegge planprogrammet. Jernbanedirektoratet har opplyst at Hamar kommune har tatt initiativ til et oppstartmøte for dette planprogrammet nå i månedsskiftet januar/februar.
Trasé for Dovrebanen gjennom Hamar er et viktig valg som har stor betydning for den fremtidige utviklingen av byen. Jeg er derfor opptatt av at vi gjør et skikkelig utredningsarbeid slik at vi kan ta kloke og fornuftige beslutninger basert på et godt faglig grunnlag. Jeg er først og fremst opptatt av at vi velger den riktige traseen, uavhengig av hvilke trasé det er.