Skriftlig spørsmål fra Jorunn Gleditsch Lossius (KrF) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:790 (2017-2018)
Innlevert: 24.01.2018
Sendt: 25.01.2018
Rette vedkommende: Næringsministeren
Besvart: 05.02.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Jorunn Gleditsch Lossius (KrF)

Spørsmål

Jorunn Gleditsch Lossius (KrF): Vil statsråden vurdere å endre regelverket knyttet til bruk av småbåter og fritidsbåter, og hva som i den sammenheng skal defineres som næringsvirksomhet, slik at skoler og frivillige organisasjoner ikke pålegges krav til båt og båtfører som oppleves som urimelige og uvesentlige for sikkerheten til sjøs?

Begrunnelse

Mange skoler og frivillige organisasjoner bruker småbåter og fritidsbåter til opplæring av barn og unge i sjøvett og sikker ferdsel til sjøs. På Lillesand ungdomsskole har de hatt skolebåt i mange år, men det er nå skapt usikkerhet om båten kommer inn under et reglement som gjør at verken båt eller båtfører innfrir kravene slik regelverket nå fortolkes.
Lovverket på sjøen skiller mellom næringsvirksomhet og fritidsbruk, og dersom opplæring og båtbruk i regi av skoler eller frivillige organisasjoner defineres som næring vil kravene til båt og båtfører kunne bli såpass omfattende at flere skoler og frivillige organisasjoner må vurdere å sette båtene på land.
Sikkerhet på sjøen er svært viktig. Det er viktig å finne riktig balanse i regelverket. Hva som er næringsvirksomhet, og hva som er fritidsbruk av båt må utformes slik at sikkerheten ivaretas, samtidig som skoler og frivillige organisasjoner tas hensyn til. Disse må fortsatt kunne bruke småbåter og fritidsbåter i sitt arbeid med barn og unge uten at kravene blir urimelig strenge.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: Det overordnede hensynet for meg er å trygge liv og helse, miljø og materielle verdier på sjøen. Jeg opplever det som særlig viktig å sørge for at barn og unge i en opplæringssituasjon er trygge.
I dagens regelverk er det et etablert skille mellom fritidsaktivitet, som reguleres i småbåtloven, og næringsvirksomhet som reguleres i skipssikkerhetsloven. Også skoler og frivillige organisasjoner som driver ikke-kommersiell virksomhet vil i utgangspunktet være omfattet av skipssikkerhetsloven.
Jeg er en tilhenger av aktivitet på sjøen, og ønsker at elever og andre skal lære om livet i havet og sjøvett. Selv om skoler og frivillige organisasjoner er underlagt skipssikkerhetsloven betyr ikke det at det stilles urimelige eller uvesentlige sikkerhetskrav. Regelverket er fleksibelt og gir adgang for dispensasjoner. Sjøfartsdirektoratet vurderer konkret hva som er et forsvarlig sikkerhetsnivå avhengig av hva fartøyet skal brukes til. Jeg vil oppfordre skoler, frivillige organisasjoner og andre som har spørsmål om å kontakte Sjøfartsdirektoratet. Direktoratet er opptatt av å gi veiledning og å finne løsninger som ivaretar sikkerheten på en god måte.
Jeg er trygg på at Sjøfartsdirektoratet ivaretar sikkerheten, samtidig som det tas hensyn til at skoler og frivillige organisasjoner kan drive med aktiviteter på sjøen.