Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:791 (2017-2018) Innlevert: 24.01.2018 Sendt: 25.01.2018 Besvart: 30.01.2018 av olje- og energiminister Terje Søviknes
Per Espen Stoknes (MDG): De siste årene har det gått inflasjon i at OED benytter unntaksregelen og gir oljeselskapene lov til å inngå kontrakter for nye felt før Stortinget har godkjent PUD. Skattereglene fører til at mesteparten av kostnadene ved kontraktsbrudd faller på Staten og skattebetalerne, og ikke selskapene. Dermed er det vanskelig for Stortinget å endre PUD.Mener OED likevel at Stortinget har god demokratisk kontroll med oljeutbygginger og har reell mulighet til å endre PUD?
Terje Søviknes: Aktiviteten i petroleumsnæringen skjer innenfor de rammer Stortinget og regjeringen fastsetter, blant annet gjennom å vedta lover, fastsette forskrifter og gi konsesjoner. Saker av prinsipiell eller politisk viktighet, herunder alle større utbyggingssaker, fremlegges for Stortinget. Petroleumspolitikken er forankret i det folkevalgte Stortinget, det samme er beslutninger i enkeltsaker som store nye feltutbygginger.Myndighetene regulerer sektoren ved å sette helhetlige, klare og forutsigbare rammer. Disse rammene er utformet og operasjonalisert for å legge til rette for å nå målene for petroleumspolitikken. Innenfor disse rammene er det de kommersielle selskapene som driver petroleumsvirksomhet i Norge, herunder tar beslutninger om leting, utbygging, drift og avslutning. Det å være rettighetshaver i en utvinningstillatelse medfører både plikter og rettigheter for selskapene, herunder enerett til utvinning av petroleumsforekomster på området som omfattes av tillatelsen.For å legge best til rette for å gjennomføre industriprosjektet som en utbygging er innenfor budsjett og timeplan, vil det ofte være viktig for utbygger å kunne inngå vesentlige kontraktsmessige forpliktelser før plan for utbygging og drift (PUD) er godkjent. I henhold til petroleumsloven må vesentlige kontraktsmessige forpliktelser ikke inngås eller byggearbeider påbegynnes før PUD er godkjent, med mindre departementet samtykker i dette. Et eventuelt samtykke til å inngå kontraktsmessige forpliktelser påvirker ikke myndighetenes behandling av en PUD. Myndighetene vurderer planen uavhengig av de kontraktsmessige forpliktelser som måtte være inngått. Rettighetshaverne har ansvaret for den økonomiske risiko som inngåelse av kontraktene medfører, herunder at myndighetene kan endre eller unnlate å godkjenne PUD. Den økonomiske risikoen for selskapene begrenses ved at alle slike kontrakter skal ha kanselleringsklausuler. Samtykke til å inngå vesentlige kontraktsmessige forpliktelser før PUD er godkjent gis kun dersom det er godtgjort at det er viktig for å sikre en god prosjektgjennomføring og en effektiv feltutbygging. Jeg viser for øvrig til mitt svar på Dokument nr. 15:690 (2017-2018).Petroleumsvirksomheten er Norges største næring målt i verdiskaping, statlige inntekter, investeringer og eksportverdi. Petroleumsskattesystemet er utformet med tanke på å sikre staten en stor andel av overskuddet fra utvinningsvirksomheten som gjennomføres av oljeselskapene, og samtidig legge til rette for høy verdiskaping ved at det legger til rette for at de lønnsomme ressursene blir hentet opp. Petroleumsskattesystemet er utformet slik at en beslutning (om leting, utbygging eller drift) som er lønnsom for en investor på beslutningstidspunktet før skatt, også skal være det etter skatt. Dette legger til rette for gode beslutninger om leting, utbygging og drift i de ulike rettighetshavergruppene på norsk sokkel.