Skriftlig spørsmål fra Marit Arnstad (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:794 (2017-2018)
Innlevert: 25.01.2018
Sendt: 25.01.2018
Besvart: 02.02.2018 av helseminister Bent Høie

Marit Arnstad (Sp)

Spørsmål

Marit Arnstad (Sp): Babcock Scandinavian Air Ambulance skal ta over luftambulansetjenester i Norge sommeren 2019. Dette er omstridt, ikke minst blant pilotenes organisasjoner, fordi forventede dårligere arbeidsvilkår vil kunne true rekrutteringen av kvalifiserte piloter til det nye selskapet. Søknadsfristen for pilotstillingene gikk ut 15.01.18.
Er statsråden trygg på at rekrutteringen vil være vellykket og at man vil få nok kvalifiserte piloter til dette høyt spesialiserte oppdraget?

Begrunnelse

Babcock Scandinavian Air Ambulance AB (BSAA) har vunnet anbudet om flyambulansetjenesten fra 01.07.19. Selskapet Lufttransport mister dermed kontrakten med Helseforetaket Luftambulansetjenesten.
Dette har skapt stor uro i Norsk Flygerforbund og blant de pilotene som i dag arbeider i flyambulansetjenesten. Forbundet mener at overgangen fra Selskapet Lufttransport til BSAA må løses med en selskapsoverdragelse.
Den viktigste grunnen til at en selskapsoverdragelse er den klokeste måten å løse dette på, er at det er stort underskudd på piloter i det europeiske markedet. I en situasjon hvor Lufttransports piloter må søke jobb i BSAA er det fare for at flere kan søke seg bort fra flyambulansetjenesten fordi de trolig får dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn de har nå.
BSAA mener å kunne drive tjenesten 300 millioner billigere i seks år, og det er vanskelig å se for seg at dette skal kunne skje uten at det får konsekvenser for de ansattes lønns- og arbeidsvilkår.
Leder Yngve Carlsen i Flygerforbundet beskriver i Fri fagbevegelse 27.11.2017 flyambulansetjenesten som «kritisk for bosettingsmønsteret vi har i Norge». Han sier videre:

«– Per i dag er svært mange på utkikk etter nye jobber, og andre jobber er det flust av for tiden. Det er nemlig en betydelig pilotmangel i Europa i dag og derfor veldig mange jobber tilgjengelig. Hvis man samtidig skal gå inn i en ny tjeneste der man har vunnet på en mye lavere pris, blir det problematisk å finne piloter til denne prisen, når det samtidig rekrutteres over hele Europa. Selskapet har heller ingen erfaring med så krevende flyoperasjoner som kreves i dette området. Det er helt spesielle krav til flygerne som flyr denne tjenesten, både i form av erfaring i området og til å fly på så korte baner. Det vi kan risikere er at pilotene forsvinner allerede før det svenske selskapet overtar. Da vil denne samfunnskritiske tjenesten bryte sammen på et langt tidligere tidspunkt enn 1. juli 2019 når de skal overta [...].»

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Når en kontrakt inngås basert på en utlyst anskaffelseskonkurranse, så må både tilbyderen og kjøperen vurdere prissetting og risiko for at tjenesten kan leveres som avtalt. I denne konkrete saken innebærer det blant annet en vurdering av om overføringen av driften fra Lufttransport AS til Babcock Scandinavian Air Ambulance AB kan gjøres uten opphold og til avtalt kvalitet.
Babcock Scandinavian Air Ambulance AB, Lufttransport AS og Luftambulansetjeneste HF er alle selvstendige virksomheter. Disse aktørene er nå i dialog og har satt i gang prosesser som skal sikre en trygg overføring av oppdraget fra nåværende til ny tilbyder av flyambulansetjenester. For eksempel stilles det i kontraktene krav til leverandørene om piloters erfaring fra kortbane. Jeg oppfatter det også slik at disse kravene er til dels skjerpet i forhold til dagens kontrakt.
Det er Babcock Scandinavian Air Ambulance AB som har ansvaret for rekruttering av kvalifiserte piloter til sitt selskap. I følge Luftambulansen HF har selskapet opplyst at det var et betydelig antall søkere til de utlyste stillingene ved søknadsfristen 15. januar i år. Luftambulansetjenesten HF opplyser at de derfor ikke på nåværende tidspunkt ser grunn til å forvente noe annet enn at selskapet vil levere tjenester i tråd med kontrakten som er inngått ved oppstarten som er satt til 1. juli neste år.