Skriftlig spørsmål fra Åshild Bruun-Gundersen (FrP) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:840 (2017-2018)
Innlevert: 01.02.2018
Sendt: 02.02.2018
Besvart: 09.02.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Åshild Bruun-Gundersen (FrP)

Spørsmål

Åshild Bruun-Gundersen (FrP): Har Kunnskapsministeren erfaringer om hvorvidt beredskapsteam mot mobbing er det beste tiltaket for å hjelpe elevene i saker om mobbing og krenkelser, nå som Fylkesmannen også har fått myndighet til å følge opp elevene i slike saker?

Begrunnelse

Stortinget skal om kort tid behandle et representantforslag om å pålegge kommunene å etablere beredskapsteam. Undertegnede er kjent med at flere kommuner allerede har etablert et slikt team, og ønsker å vite mer om kommunenes erfaring rundt dette.
Høsten 2017 trådte en lovendring i kraft som ga elever og foreldre adgang til å kontakte Fylkesmannen direkte, dersom skolene ikke følger opp sin aktivitetsplikt i mobbesaker. Undertegnede er kjent med at flere elever og foreldre har benyttet seg av den muligheten til å henvende seg til Fylkesmannen, også i kommuner med etablerte beredskapsteam. Når Stortinget skal behandle saken om å pålegge kommunene å etablere beredskapsteam, vil det være vesentlig å vite mer om erfaringene rundt dette.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Jeg viser til statsråd Isaksens skriftlige svar til Representantforslag nr 8:44 S (2017-2018) om beredskapsteam for økt innsats mot mobbing.
Tiltaket med beredskapsteam er gjennomført i perioden 2012 – 2016, først som et pilotprosjekt med fire kommuner og deretter et hovedprosjekt med 19 kommuner og en fylkeskommune. KS og Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) har utarbeidet rapporter fra prosjektet, men prosjektet har ikke vært gjenstand for forskning. Jeg har derfor ikke mer kjennskap til effekten av beredskapsteamene enn det som er gjengitt i de erfaringsbaserte rapportene. Sluttrapporten fra prosjektet finnes enkelt via FUG sine hjemmesider, under fanen om mobbing, se http://www.fug.no/mobbing.141889.no.html .
Fylkesmannen har som representanten påpeker fått en utvidet rolle med lovendringene som trådte i kraft 1. august 2017. Elevene kan nå melde sin mobbesak direkte til fylkesmannen når kommunen ikke har gjort jobben sin. Det er imidlertid ikke slik at fylkesmannen selv skal gjennomføre tiltak i kommunen for at eleven skal få det trygt og godt på skolen.
Fylkesmannen skal først undersøke saken. Dersom fylkesmannen finner at skolen har brutt bestemmelsene i kapittel 9 A i opplæringsloven, kan fylkesmannen fatte et vedtak om hva skolen og kommunen skal gjøre. I noen tilfeller vil det kanskje være aktuelt å ta med i vedtaket hvordan skolen og kommunen skal organisere sitt arbeid videre, men det vil ikke være aktuelt for fylkesmannen å pålegge kommunen å opprette et beredskapsteam.
Som det fremgår av svaret til Stortinget, er beredskapsteam mot mobbing en beredskapsordning til hjelp for foreldre og elever som lider under alvorlige mobbesaker. Et beredskapsteam kobles inn i vanskelige og fastlåste saker der mye annet har vært prøvd først. Kommuner med beredskapsteam må selv vurdere når en sak er alvorlig nok til at beredskapsteamet skal settes inn. Det er ikke urimelig å tenke at elever og foreldre melder saker til fylkesmannen hvor det ikke er behov for å sette inn beredskapsteamet, men hvor skolen på egen hånd kan gjøre gode tiltak. Det må vurderes fra sak til sak.