Skriftlig spørsmål fra Anette Trettebergstuen (A) til kulturministeren

Dokument nr. 15:852 (2017-2018)
Innlevert: 02.02.2018
Sendt: 05.02.2018
Besvart: 12.02.2018 av kulturminister Trine Skei Grande

Anette Trettebergstuen (A)

Spørsmål

Anette Trettebergstuen (A): Hvorfor velger statsråden, som ellers er opptatt av NRKs uavhengighet, å utnevne en rådsleder med sterk partitilhørighet i stedet for å følge opp tidligere signaler om at man har gått bort fra prinsippet om å utnevne en leder som hører til i et politisk parti, og i stedet skal vektlegge faglig relevant bakgrunn?

Begrunnelse

Julie Brodtkorb ble i 2. februar utnevnt til leder av Kringkastingsrådet. Brodtkorb har gjennom flere år hatt sentrale roller i Høyre og har blant annet fram til nylig vært statssekretær og stabssjef ved Statsministerens kontor.
Da Per Edgar Kokkvold ble utnevnt til leder av Kringkastingsrådet i 2014, sa daværende kulturminister Thorhild Widvey at "Vi går også bort frå prinsippet om å oppnemne ein leiar som høyrer til eit politisk parti, og legg vekt på kompetanse på mediefeltet (...)". Dette valget var i tråd med regjeringens vurderinger rundt Kringkastingsrådet i Meld.St. 38 (2014-2015) Open og opplyst, der det ble konkludert med følgende: "Departementet viser til at erfaringane med oppnemning av medlemer med bakgrunn frå media, medievitskap og samfunnsliv elles er positive, og vil leggje vekt på slike kvalifikasjonar ved oppnemning til rådet framover."

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Kringkastingssjefens redaksjonelle uavhengighet er nedfelt i kringkastingsloven. Kringkastingsrådets mandat er å drøfte og uttale seg om hovedlinjene for programvirksomheten i NRK og programsaker som kringkastingssjefen forelegger for det eller som rådet selv finner grunn til å ta opp. Medlemmene oppnevnes på selvstendig grunnlag og stiller uten bundet mandat.
Reglene for oppnevning av Kringkastingsrådet sier i dag ikke noe om hvilke kvalifikasjoner, erfaringer eller bredde medlemmene bør ha. Det er en utfordring å sørge for et mer representativt Kringkastingsråd som er mer relevant for alle brukere av NRK. I Meld. St. 38 (2014-2015) drøfter departementet oppnevning og sammensetning av Kringkastingsrådet. Det fremgår her at erfaringene med medlemmer med bakgrunn fra media, medievitenskap og samfunnslivet er positive. Konklusjonen er at det bør oppnevnes flere yngre rådsmedlemmer og et mer representativt Kringkastingsråd og at departementet ville vurdere å legge frem forslag om å endre kringkastingsloven i samsvar med disse føringene. Stortingsflertallet sluttet seg til departementets vurderinger, jf. Innst. 178 S (2015-2016).
De regjeringsoppnevnte medlemmene ivaretar etter min mening hensynene som ble lagt i Meld. St. 38 (2014-2015). Et forslag om endringer av reglene for oppnevning av Kringkastingsrådet er for tiden på høring. Departementet foreslår her at det skal tilstrebes at Kringkastingsrådet på den ene side er så representativt som mulig når det gjelder kjønn, alder og bosted, og på den annen side at rådet skal ha medlemmer med kompetanse og erfaringsbakgrunn fra områdene Kringkastingsrådet behandler.
Det er ikke fastsatt eller foreslått noe prinsipp om at Kringkastingsrådets leder eller medlemmer ikke bør ha tilknytning til et politisk parti, verken i stortingsmeldingen eller i innstillingen. Julie Brodtkorb er oppnevnt på grunnlag av sin kompetanse og brede erfaring fra næringsliv, media og politikk. Etter mitt syn bør det ikke være diskvalifiserende å ha bakgrunn fra politisk arbeid eller et politisk parti. Dette ser det også ut til å være bred enighet om i Stortinget, der det er lang praksis for å oppnevne politikere som medlemmer til Kringkastingsrådet.
Jeg vil i løpet av 2018 legge frem et forslag om endringer i kringkastingsloven. Stortinget vil således om relativt kort tid få anledning til å drøfte reglene for oppnevning og sammensetning av Kringkastingsrådet.