Åslaug Sem-Jacobsen (Sp): Hvordan vil statsråden følge opp integreringsforliket og regjeringens plattform hvor det framgår at religiøse ledere skal få nødvendig kunnskap som er i samsvar med norske lover, regler og normer, og er statsråden enig i at norsk imamutdanning kan være aktuelt i den sammenheng?
Begrunnelse
I 2015 bad Stortinget regjeringen om å utrede mulighetene for egen imamutdanning i Norge. Utredningen var en del av integreringsforliket og vedtaket lyder: «Stortinget ber regjeringen utrede muligheten for en offisiell, norsk utdanning av religiøse ledere fra relevante trossamfunn etter mal fra måten dette gjøres ved norske utdanningsinstitusjoner.»
Utredning av norsk imamutdanning ble ikke fulgt opp i regjeringens integreringsmelding, St. meld 30 (2015-2016) «Fra mottak til arbeidsliv». Tidligere kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen viste til mangel på interesse i muslimske miljøer.
Imamer med norsk utdanning og gode språk- og samfunnskunnskaper kan spille en avgjørende rolle i integreringen. Et organisert arbeid for å få fram en imamutdanning på det norske samfunnets grunn vil kunne bidra til å skape bedre forståelse, toleranse, og forankring.
I Jeløya- plattformen framgår at regjeringen vil sikre religiøse ledere nødvendig kunnskap slik at den religiøse lederrollen kan utføres i samsvar med de norske lover, regler og normer.