Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:874 (2017-2018)
Innlevert: 06.02.2018
Sendt: 06.02.2018
Besvart: 08.02.2018 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Er det sånn at personer med helseforsikring går foran andre pasienter og får bedre helsetjenester enn personer som ikke har forsikring, mener statsråden det er riktig at de som har råd til helseforsikring skal få bedre helsetjenester enn andre og ser statsråden at denne praksisen undergraver vår felles helsetjeneste, der alle får den beste behandlingen uavhengig av størrelsen på lommeboka?

Begrunnelse

6. februar kunne vi høre på NRK at det private sykehuset Aleris hevder helseforsikringsselskapet IF Vertikal forsøker å få vårt felles helsevesen til å ta regningen for private helseforsikringskunder. Dette skulle skje gjennom en praksis der forsikringsselskapet skal ha ønsket at Aleris aktivt leter etter offentlige timer, slik at det regionale helseforetaket må betale for tjenesten og ikke forsikringsselskapet.
«Det private sykehuset Aleris mener altså at forsikringsselskapet forsøker å snike sine kunder fram i sykehuskøen, samtidig som de vil at det offentlige skal betale. Ifølge reglene er det slik at man enten får offentlig behandling – og må vente i kø, eller betaler privat og da slipper køen.» (NRK 06.02.18)
Forsikringsselskapet avviser anklagen fra Aleris.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg mener det ville vært grunn til bekymring dersom pasienter med helseforsikring blir prioritert foran andre i den offentlige helsekøen. Det er imidlertid slik at det ikke er helseforsikringsselskaper som avgjør om pasienter skal få rett til nødvendig spesialisthelsetjeneste i den offentlige helsetjenesten. Ei heller når pasienter som har fått rett til nødvendig spesialisthelsetjeneste skal komme inn til utredning eller behandling. Det er de offentlige sykehusene som avgjør om pasienter som henvises til spesialisthelsetjenesten skal ha utredning eller behandling, og eventuelt når, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 b andre ledd.
De regionale helseforetakene kan bestemme at også private virksomheter som har avtale med dem, skal ha adgang til å vurdere om pasienter har rett til nødvendig helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten og fastsette individuell frist, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1 b åttende ledd. Dersom det gis en slik adgang, må den private aktøren følge de samme prioriteringsvilkårene og prioriteringsveiledere som de offentlige sykehusene.
Det er ingen regler som sier at pasienter som har privat helseforsikring, ikke kan benytte seg av den offentlige spesialisthelsetjenesten dersom de ønsker det. Det som det imidlertid er klare regler for, er prioritering av pasienter i den offentlige spesialisthelsetjenesten. Det å ha en privat helseforsikring skal verken være en fordel eller en ulempe når pasienter henvises til den offentlige spesialisthelsetjenesten. Alle pasienter som henvises til spesialisthelsetjenesten skal vurderes på lik måte, uavhengig av om de får bistand fra et helseforsikringsselskap, en advokat eller pårørende i prosessen.
Jeg er ikke kjent med opplysninger om at offentlige sykehus eller private sykehus som har anledning til å rettighetsvurdere, har prioritert pasienter med helseforsikring foran andre pasienter. Det ville i så tilfelle være brudd på regelverket. Jeg forventer at de regionale helseforetakene som har avtale med private aktører som kan rettighetstildele følger opp disse aktørene, og påser at det prioriteres i tråd med regelverket.
Når det gjelder den modellen IF Vertikal Helseforsikring har valgt for sine forsikringskunder, vil jeg ikke kommentere den særskilt. Jeg vil imidlertid bemerke at det ikke vil være akseptabelt hvis ett forsikringsselskap i sine avtaler med private som også har avtaler med det offentlige krever at deres kunder skal prioriteres foran andre pasienter. Det vil være i strid med hvordan vi prioriterer pasienter.
Det faktum at et privat helseforsikringsselskap bruker den offentlige spesialisthelsetjenesten aktivt, viser at vi leverer gode og raske tjenester og at pasienter ikke behøver å tegne helseforsikringsavtaler. Innføring av blant annet fritt behandlingsvalg har medført at ventetiden i spesialisthelsetjenesten er betydelig kortere, og det betyr at behovet for privat helseforsikring minskes.