Skriftlig spørsmål fra Martin Henriksen (A) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:884 (2017-2018)
Innlevert: 07.02.2018
Sendt: 07.02.2018
Besvart: 13.02.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Sylvi Listhaug

Martin Henriksen (A)

Spørsmål

Martin Henriksen (A): Hva vil justisministeren foreta seg for å forbedre denne situasjonen?

Begrunnelse

Politireformen skulle gi bedre tjenester, flere tilgjengelige politifolk ute og en større nærhet til folk.
I Midt-Troms er det nå én politipatrulje som skal ha vakt fra grensen mellom Balsfjord og Tromsø helt til grensen mellom Gratangen og Lavangen på nettene i uka. I tillegg skal patruljen dekke hele Senja og indre Troms.
Alle vet at man i Nord-Norge ikke kan forvente samme responstid som i Oslo sentrum. Likevel gir kun en politipatrulje i et vaktområde som er på størrelse med Østfold og Akershus en responstid som er svært høy.
En slik beredskap øker sårbarheten i området, og det kan selv ved normaltilfeller ta svært lang tid før politiet kan være framme ved en hendelse. Dersom patruljen er på oppdrag i utkanten av distriktet kan responstiden bli uakseptabelt høy.
Politimestrene har ikke et reelt handlingsrom til å prioritere annerledes fordi distriktene er underfinansiert. Dette er regjeringens ansvar. Det er store behov i distriktene, og vi må kunne forvente at politiet kommer når man trenger det.

Sylvi Listhaug (FrP)

Svar

Sylvi Listhaug: Stortingsrepresentant Henriksen refererer til at det i Midt-Troms er én politipatrulje som skal ha vakt fra grensen mellom Balsfjord og Tromsø helt til grensen mellom Gratangen og Lavangen på nettene i uka. I tillegg skal patruljen dekke hele Senja og Indre Troms.
Jeg vil starte med å understreke at Troms politidistrikt innfridde responstidskravene i 2017. Politimesteren opplyser at for å styrke beredskapen i området, har Troms politidistrikt inngått beredskapsavtale med tilgrensende Nordland politidistrikt. De har også et godt samarbeid med Forsvarets helikoptertjeneste på Bardufoss, som ved behov gjør det mulig å flytte mannskaper raskt på tvers av hele politidistriktet. I tillegg er det, i forbindelse med etableringen av det nye politidistriktet, besluttet at hovedsetet for Midt-Troms skal flyttes til Setermoen. Dette skal bidra til å gjøre lensmannsdistriktet bedre i stand til å betjene hele området, fordi Setermoen utgjør et geografisk sentrum og fordi et flertall av patruljene settes ut fra Setermoen.
Jeg er også kjent med at det pågår en løpende en vurdering av tjenestetilbudet i Troms politidistrikt, herunder beredskapssituasjonen. Kommunene er en viktig samarbeidsaktør i dette arbeidet. Det avgjørende er å finne den riktige balansen mellom forebyggende virksomhet, etterforskning av straffesaker, beredskap og sivile oppgaver.
Jeg følger opp arbeidet med implementering av nærpolitireformen gjennom departementets styring av Politidirektoratet. Jeg vil understreke viktigheten av at politiet og politimestrene gis handlingsrom til å bruke de samlede ressursene på en mest mulig effektiv måte innenfor de rammebetingelser, mål- og resultatkrav som foreligger. Regjeringen vil derfor legge til rette for en mer overordnet, strategisk og langsiktig styring av politiet, med større vekt på mål, resultater og effekter og mindre på ressursinnsats, tiltak og aktiviteter. Dette er i tråd med viktige styringsprinsipper i staten.