Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:891 (2017-2018) Innlevert: 07.02.2018 Sendt: 08.02.2018 Besvart: 15.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
Sverre Myrli (A): Flere representanter fra regjeringspartiene har den siste tiden tatt til orde for at Nye Veier skal overta byggingen av E16 gjennom Nes og Sør-Odal, og at sørlig trasé skal bygges. Kan samferdselsministeren bekrefte at dette er regjeringens politikk, hvordan er fremdriften i saken, når kan vegen bli lagt til i Nye Veiers portefølje, og når kan ny veg stå ferdig?
Ketil Solvik-Olsen: E16 prosjektet er viktig, og regjeringen jobber for at det skal ferdigstilles en ny vei fra E6 og til Kongsvinger. Jeg har vært i området en rekke ganger for å møte næringsliv og innbyggere, møte Statens vegvesen for å drøfte prosjektet, og se på arealer hvor prosjektet kan realiseres. Dette prosjektet er viktig for å utvide bo- og arbeidsregionen, og bidra til næringsutvikling i regionen. Regjeringen har økt satsingen på infrastruktur kraftig de siste årene, både for å bygge flere nye prosjekt og ikke minst vedlikehold eksisterende infrastruktur. Nå reduseres forfallet år for år, etter mange tiår med negativ utvikling. Skal vi lykkes med dette fremover er det viktig at vi også har kontroll på kostnadsutviklingen i prosjektene. I august 2015 ble Samferdselsdepartementet varslet om at det var en stor kostnadsøkning i prosjektet, særlig for parsellen Herbergåsen – Nybakk. Dette er en utfordring vi må finne gode løsninger på. Statens vegvesen har gjennomgått prosjektet med tanke på kostnadsreduksjoner. Også lokale myndigheter har kommet med innspill til tiltak som kan bidra til å redusere prosjektkostnadene. I lys av erfaringer fra blant annet Nye Veiers gjennomføring av prosjekter, og tilnærmingen til Statens vegvesen på E6 Helgeland, ba Samferdselsdepartementet i fjor om at prosjektet skulle få en ny vurdering i Statens vegvesens interne ekspertgruppe, for å se på løsninger som kan bidra til å redusere kostnadene og/eller øke nytteverdien i prosjektet. 16. august 2017 gav Samferdselsdepartementet et tilsvarende oppdrag til Nye Veier AS. Departementet gav begge parter frist til å levere før utgangen av 2017.Samferdselsdepartementet har mottatt tilbakemelding fra både Statens vegvesen og Nye Veier AS. Kostnadsanslaget for E16 Slomarka-Nybakk er i dag på om lag 7 milliarder kroner. Både Statens vegvesen og Nye Veier AS har vist en mulighet for besparelse på om lag 1,5 milliarder kroner, eller over 20 prosent for det regulerte alternativet. Departementet mener dette er interessante tall og vil jobbe videre med disse innspillene framover. Dette innebærer at det kan være aktuelt å vurdere en annen trasé enn den vedtatte. Jeg er glad for at representanten Myrli i sitt spørsmål kommuniserer en utålmodighet for at Nye Veier kan overta prosjektet, fremfor å stå fast på sin motstand mot veireformen. Jeg kan betrygge representanten Myrli med at regjeringen jobber med saken for å finne gode løsninger for realisering av E16. I NTP 2018-2029 ble det lagt til grunn at Nye Veier AS sin portefølje skal evalueres ved neste rullering av NTP. Arbeidet med neste NTP er allerede i gang.