Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:893 (2017-2018)
Innlevert: 07.02.2018
Sendt: 08.02.2018
Besvart: 23.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Nordkapp kommune regulerte i år 2000 E69, fra oppsatt bom og opp til Nordkapphallen, til «privat vei». Men veien har ifølge Statens vegvesen aldri blitt nedklassifisert. Det betyr at veien fortsatt er Europavei. Bommen slik den står i dag er derfor etter min oppfatning ulovlig.
Hvordan kan statsråden bidra til at den ulovlige bommen ved Nordkapp omgående blir fjernet, og at allmennheten kan komme til utmarksområdet på Nordkapp, uten å bli grovt avgiftsbelagt av en aktør som tar betaling for å kjøre på offentlig vei?

Begrunnelse

Europavei E69 går over Magerøya i Nordkapp kommune, og ender på Nordkapp. Denne veien er hyppig brukt av nordmenn så vel som utlendinger for å besøke Nordkapp som friluftsområde.
E69 går helt fram til Nordkapphallen, som står ytterst på Nordkapp-platået, og Statens vegvesen tar ansvar for veien ved å brøyte snø helt fram til Nordkapphallen.
Det underlige er at før du kommer fram til Nordkapphallen, så står det en bomstasjon og sperrer E69. En privat aktør nekter folk å kjøre videre på europaveien hvis de ikke betaler en avgift på henholdsvis 275 eller 180 kroner, avhengig om man skal besøke hallen eller primært oppholde seg utendørs. Operatøren på Nordkapp har denne bomstasjonen for å slippe å kreve inngangspenger i døra til Nordkapphallen, og for å begrense folks mulighet til kun å oppsøke utmarka på Nordkapp. Med over 260.000 besøkende i året, sier det seg selv at operatøren gjør svært store inntekter på denne bommen.
Kommunen regulerte i år 2000 veien fra bommen og opp til Nordkapphallen til «privat vei». Men veien har jfr Statens vegvesen aldri blitt nedklassifisert. Det betyr at veien fortsatt er Europavei. Det bør den fortsatt forbli. Det er også besynderlig at kommunen den gangen forsøkte å gi bort et stykke europavei til en privat kommersiell aktør.
SV er opptatt av allmennhetens tilgang til natur og utmark. Mange mennesker ønsker å se Norges nordligste, lett tilgjengelige og symbolske punkt. Derfor er det viktig at ikke kommersielle interesser hindrer fri tilgang til området der dette er mulig. Derfor er det svært mange som har reagert på ordningen med innkreving av avgift på platået. At det tas betalt for inngang på sterkt tilrettelagte steder, med opplevelsessentra osv. er en helt annen sak, og aksepteres av de fleste.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Ved innkjøring til Nordkapphallen og tilhørende utendørsområde kreves det inn en todelt avgift. Den ene delen dekker kostnader knyttet til tilrettelegging av utendørsområdene med parkering, inngjerding og lignende. Miljøverndepartementet bekreftet i 1997 at dette er en lovlig avgift med hjemmel i friluftsloven. Den andre delen av avgiften er en ren kommersiell avgift for adgang til opplevelser i Nordkapphallen som Nordkapp Panoramafilm, Historiske utstillinger og Cave of Lights. Så vidt jeg forstår er det Nordkapp Vel AS, Scandic Hotels og Rica som står bak innkrevingen.
Det følger av dette at avgiften som kreves inn ikke er bompenger etter veglovens bestemmelser og verken Statens Vegvesen eller Samferdselsdepartementet er på noen måte delaktig i inntektene den genererer. Lokalt ble det vurdert som praktisk å kreve inn avgiften på vegen inn mot Nordkapphallen og utendørsområdene.
Gjeldende reguleringsplan for Nordkapp ble vedtatt i 2000. I planen er det forutsatt at om lag 110 m av E69 fra og med innkrevingspunktet og videre nordover skulle omklassifiseres til privat veg. Samferdselsdepartementet har vært i kontakt med Statens vegvesen om saken. Vegvesenet opplyser at ved en inkurie har ikke den aktuelle strekningen blitt omklassifisert etter at reguleringsplanen ble vedtatt. Vegvesenet bekrefter at de umiddelbart vil gjennomføre den forutsatte omklassifiseringen.