Skriftlig spørsmål fra Martin Henriksen (A) til statsministeren

Dokument nr. 15:927 (2017-2018)
Innlevert: 12.02.2018
Sendt: 12.02.2018
Rette vedkommende: Kunnskaps- og integreringsministeren
Besvart: 16.02.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Martin Henriksen (A)

Spørsmål

Martin Henriksen (A): Mener statsministeren barnehagene ikke skal regnes som en del av det hun selv kaller "den store kunnskapssatsingen"?

Begrunnelse

I spørretimen 7. februar 2018 fikk statsministeren spørsmål om hva hun mener er den prinsipielle forskjellen på skole og barnehage. Statsministeren sa: "Skole er et obligatorisk tilbud hvor innholdet er tydelig og klart regulert, og som er en del av den store kunnskapssatsingen. Barnehage er et frivillig tilbud, heldigvis går de fleste barn i barnehage.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Det vises til spørsmål fra representanten Martin Henriksen til statsministeren som hun har bedt meg svare på.
Barnehagen er første del av utdanningsløpet, og nær 300 000 barn går i barnehage. Dette utgjør over 90 % av alle barn mellom ett og fem år.
Begrepet "kunnskapssatsing" kan brukes om både barnehage og skole, og regjeringen satser tungt på etter- og videreutdanning i begge sektorer. I barnehagesektoren bruker vi over 400 millioner på kompetanse og kvalitet, og det tilsvarer en dobling siden 2013.
Fordi det er, og skal være, viktige forskjeller mellom barnehage og skole, vil satsingene innrettes forskjellig slik at tiltakene imøtekommer de særskilte behovene i begge sektorene. Disse forskjellene kommer blant annet til uttrykk gjennom rammeplanen for barnehagene og i overordnet del av rammeplanene i skolen.
Strategien "Kompetanse for fremtidens barnehage" som regjeringen lanserte i 2013, er revidert og gjelder for perioden 2018–2022. I motsetning til i skolen, er det i barnehagen et større mangfold av utdanning og kompetanse blant personalet, så kompetansetiltakene retter seg både mot barnehagelærere, barne- og ungdomsarbeidere og mot ansatte uten barne- og barnehagefaglig kompetanse.
Personalet er det viktigste for at barn skal trives og ha det godt i barnehagen. Vi må sikre at det er nok voksne og nok barnehagelærere i barnehagene, slik at alle barn opplever god kvalitet i barnehagen, uavhengig av hvor i landet de bor og hvilken barnehage de går i. Regjeringen ønsker derfor flere barnehagelærere og nok voksne i barnehagen, og innføring av skjerpet pedagognorm og bemanningsnorm skal sikre dette.