Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Coca-Cola i Lørenskog har varslet permitteringer fra 1. mars og begrunner dette med redusert salg som følge av økt grensehandel etter avgiftsøkninger i Norge.
Vurderer regjeringen endringer i avgiftspolitikken som følge av økt grensehandel og varsel om permitteringer i bransjen?
Begrunnelse
I følge Coca-Cola viser januartallene fra grensehandel med deres produkter en økning på hele 30 % sammenlignet med samme tid i fjor. Dette skjer før alle produsenter har satt opp prisene sine.
I følge NRK Dagsrevyen torsdag 8. februar blir en investering hos Coca-Cola i Lørenskog på 100 millioner kroner, som ville sikret arbeidsplasser og økt lønnsomhet i norsk produksjon, nå lagt på is. I stedet har bedriften på grunn av redusert salg av deres produkter, som følge av økt grensehandel etter avgiftsøkning, sendt ut permitteringsvarsel på 13 ansatte og man går fra tre til to skift fra 1. mars.
I følge Dagsrevyen 8. februar ligger det også an til at halve arbeidsstokken, 15 ansatte, ved Telemark kildevann i Fyresdal mister jobben på grunn av salgssvikt som følge av økt grensehandel.
Før jul sendte det børsnoterte netthandelsselskapet Net Trading Group, gjengitt av E24 4. februar, ut en pressemelding med det de sa var «den gledelige nyheten» om at den norske regjeringen har besluttet å øke sukkeravgiften. Deres produkter kan kjøpes avgiftsfritt fra utlandet opp til en grense på 350 kroner pr. ordre, noe som stadig flere nordmenn benytter seg av, og en utvikling som vil kunne akselerere etter det siste avgiftshoppet ved kjøp i Norge.
"Vi er både glade og overrasket over at den norske regjeringen har valgt å økt sukkeravgiften med opptil 83 prosent, skrev direktør Morten Hansson til sine aksjonærer."
"For NTG innebærer dette et betydelig økt potensial for våre produkter i det norske markedet."
Fra 29. desember til starten av februar har selskapets aksje steget 31,61 prosent. "Januar har gått over all forventning, sier Hansson til E24." I følge samme reportasje har E24 vært i kontakt med nettbutikker for godteri i både Tyskland og Sverige, og samtlige reklamer med at man nå kan kjøpe enda mer godteri grunnet regjeringens momskutt.