Skriftlig spørsmål fra Tuva Moflag (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:931 (2017-2018)
Innlevert: 12.02.2018
Sendt: 12.02.2018
Besvart: 20.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Tuva Moflag (A)

Spørsmål

Tuva Moflag (A): Kan samferdselsministeren legge fram en ukentlig statistikk på hvor mange innstillinger og forsinkelser det har vært på lokalavgangene Ski- Stabekk-Ski (L2 og L2X) siden 1. oktober 2017 og fram til dags dato, og er ministeren fornøyd med stabiliteten og sikkerheten i dette togtilbudet?

Begrunnelse

Viser til artikkel i Aftenposten, og svar til representanten Lauvås' spørsmål om nedprioritering av avganger på Østfoldbanen. Reisende på Østfoldbanen opplever ofte at innsatstogene (L2X) innstilles, med det resultat at lokalavgangene blir både overfylt og forsinket. Dette gjør at folk har problemer med å rekke sine gjøremål både morgen og ettermiddag, enten det er å komme tidsnok på jobb eller rekke barnehagen før den stenger.
Statsråden skriver i sitt svar til Lauvås at Bane Nor "i noen tilfeller må innstille avganger". For reisende på lokalstrekningen Stabekk-Ski-Stabekk, oppleves dette som langt oftere enn i noen tilfeller. Når man ønsker at innbyggerne skal benytte seg av kollektive reisemidler, er stabilitet og sikkerhet viktig for at det skal fungere godt i hverdagen.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg er opptatt av at vi skal utvikle et bedre togtilbud, spesielt rundt storbyene hvor langt flere personer kan bruke jernbanen til pendling og daglig transport. I dag opplever vi tett trafikk på infrastrukturen. Svært høy utnyttelse av kapasiteten gjør at vi for ofte opplever forsinkelser og innstillinger i lokaltogtrafikken i Oslo-området. Det er jeg ikke fornøyd med. Derfor har vi de siste årene gjennomført kraftig økning i satsing på vedlikehold og fornyelse. Men på områder hvor kapasiteten er sprengt, så er det viktig å bygge ny infrastruktur. Strekningen fra Oslo S mot Østfold er den strekningen i Norge hvor det nå satses størst midler på å øke kapasiteten. Follobanetunnelen koster titalls milliarder kroner å bygge, og vil når den er ferdig gi et bedre tilbud for hele regionen, også på dagens bane mellom Ski og Oslo.
Når det gjelder det konkrete spørsmålet om ukentlig statistikk for innstillinger og forsinkelser opplyser Bane NOR at punktligheten var bedre for linje L2 og L2x i rushtrafikk enn for resten av Oslo-området, i perioden 1. oktober til dags dato. De fleste forsinkelsene for L2 og L2x var små og mellom 4 og 10 minutter. For denne perioden var punktligheten for L2 og L2X i rushtrafikk 80,8 %, målt innenfor 4 minutter og 95,4 % målt innenfor 10 minutter.
L2x har hatt dårligere punktlighet enn L2. Det skyldes at Strekningen Oslo S - Ski er overbelastet i rushtrafikk. Det er gjennomført analyser for å se om det var mulig å endre ruteplanen slik at L2x kunne få en mer robust rute. Denne analysen viste at det ikke var mulig. Bane NOR har vurdert det til at det beste for kundene på strekningen er at L2x kjøres selv om den ikke oppnår ønsket punktlighet.
Jeg har lagt ved tabeller som viser ukentlig statistikk for linje L2 og L2X. Tabellene viser store variasjoner fra uke til uke for innstillinger på disse linjene. Jeg er for øvrig gjort oppmerksom på at ved driftsavvik blir togene Stabekk-Ski ofte snudd på Oslo S. Dette gjøres blant annet for at L2 ikke skal pådra seg forsinkelsene som er oppstått i Oslotunellen. På strekningen Stabekk-Oslo S er det svært mange andre avganger, slik at ulempen for passasjerene som tar L2 og L2x ikke blir så stor. På den måten kommer flest mulig passasjerer på Østfoldbanen så punktlig frem som mulig.

Vedlegg til svar:

Lenke til svaret med vedlegg i pdf-format