Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:935 (2017-2018)
Innlevert: 13.02.2018
Sendt: 13.02.2018
Besvart: 22.02.2018 av helseminister Bent Høie

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): I Stortingets muntlige spørretime 7. februar uttrykte Helseministeren velvilje for behovet for en evaluering av kapasiteten ved Sykehuset Østfold, Kalnes før sykehuset overtar ansvaret også for pasientene fra Vestby kommune 01.05.18.
Hvordan ser helseministeren for seg at en kan gå videre med denne saken?

Begrunnelse

Siden åpningen i 2015 har antallet korridorpasienter på sykehuset Østfold Kalnes doblet seg fra år til år og antallet pasienter på sykehuset har totalt økt med 10 prosent. Samtidig har man ikke fått ut pasienter fra akuttmottaket slik som det var forutsatt. Fra 1. mai i år vil sykehuset også motta alle pasienter fra Vestby kommune. I forkant av dette bør kapasiteten ved sykehuset evalueres spesielt med sikte på å bygge ut akuttmottaket ved sykehuset.
De fleste pasienter rapporterer om en god opplevelse på sykehuset på Kalnes, men presset på sykehuset er for stort og akuttmottaket er blitt for lite. Mens antallet korridorpasienter nasjonalt går ned, dobler det seg på Kalnes fra år til år. I 2017 var antallet korridorpasienter på sykehuset hele 3860.
Kommunene i Østfold tar et stort ansvar for de utskrivningsklare pasientene, og det får de også skryt for. Samtidig oppleves styret i Sykehuset Østfold og sykehuset selv dom proaktive og de tar grep for å håndtere situasjonen både for å forebygge innlegging og redusere pasientenes liggetid.
Det er ekstra trist at antallet korridorpasienter på Kalnes går opp når det er mot trenden i nasjonen for øvrig siden Kalnes er et nytt sykehus. Det er ikke bygd for korridorpasienter. Korridorene er ekstra smale og toalettforholdene for de på gangen er dårlige.
Antall korridorpasienter er et uttrykk for det presset sykehuset er under. Dette er et press som bare vil øke i tiden fremover. I tillegg til at antall pasienter totalt har økt med 10 prosent på to år, så får sykehuset også ansvaret for alle pasientene fra Vestby kommune fra 1. mai i år. Befolkningen i Østfold øker også dramatisk. For hvert femte år vil det komme like mange nye pasienter som det nå kommer fra Vestby.
Det hører med til historien at styret ved sykehuset opprinnelig arbeidet for å kunne bygge et større sykehus basert på forventet behov, men at de ble gitt en absolutt ramme for prosjektet fra nasjonale myndigheter.
Styret i sykehuset Østfold har likevel lenge vært enig om at akuttmottaket er for lite og at presset på mottaket er for stort. I tillegg til den generelle pasientøkningen, har man heller ikke fått pasientene ut fra akuttmottaket like raskt som forutsatt. Men styret i sykehuset klarer ikke å finne disse midlene fra egen drift. Regjeringen og helsestatsråd Høie må derfor ta ansvar for å vurdere situasjonen spesielt med hensikt å bygge ut akuttmottaket allerede i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett i år.
Selv om sykehusene styres etter en foretaksmodell kan det ikke være slik at Regjeringen kan fraskrive seg alt politisk ansvar. Statsråd Høie må være aktiv og følge opp situasjonen nøye slik at sykehuset kan fungere etter hensikten. Det minste regjeringen kan gjøre nå er å bidra til en evaluering av kapasitet og behov på Kalnes får pasientene fra Vestby kommer inn.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg viser til mine tidligere svar, både skriftlig og muntlig, knyttet til situasjonen med korridorpasienter ved Sykehuset Østfold generelt, og særlig nå i influensasesongen. Helse Sør-Øst innhentet i midten av januar en redegjørelse fra Sykehuset Østfold om utfordringer og tiltak for å forbedre situasjonen med korridorpasienter på kort og lang sikt. På kort sikt handler det om å håndtere situasjonen knyttet til influensautbruddet, blant annet ved å øke bemanningen på akuttmottaket, på døgnområdet og på laboratoriet som analyserer influensaprøver. På lengre sikt handler det om å forebygge innleggelser på sykehuset, blant annet ved å bedre samhandlingen med fastleger og primærhelsetjenesten. Det er igangsatt et nytt prosjekt for å styrke oppfølgingen av kronikere utenfor sykehuset og forebygge innleggelser gjennom tidlig intervensjon. Videre ser sykehuset på måter å redusere liggetiden og på den måten frigjøre kapasitet. Det jobbes også tett med kommunene om rask utskrivning av pasienter som er ferdigbehandlet på sykehuset.
Styret i Helse Sør-Øst vedtok på møtet 18. desember 2014 i sak 090-2014 at spesialisthelsetjenestetilbudet for befolkningen i Vestby kommune overføres til Sykehuset Østfold fra 1. januar 2017, men endelig vurdering av overføringstidspunkt gjøres på grunnlag av driftserfaringene i Sykehuset Østfold HF i perioden 2015?2016. En forutsetning for overføring av sykehustilhørighet for Vestby kommune var at Sykehuset Østfold viste god driftsmessig utvikling i forhold til etablerte rammer og øvrige forutsetninger.
I forbindelse med styrebehandling av økonomisk langtidsplan 2017–2020 fattet styret i Helse Sør-Øst på møte 16. juni 2016 i sak nr 051-2016 om Økonomisk langtidsplan følgende vedtak: “Styret tar til etterretning at administrerende direktør ikke anbefaler overføring av spesialisthelsetjenestetilbudet for befolkningen i Vestby kommune fra Akershus sykehusområde til Østfold sykehusområde fra 1. januar 2017, men at ny vurdering av overføringstidspunkt vil gjøres ved årsskiftet 2016/17. Styret legger videre til grunn at administrerende direktør beslutter endelig overføringstidspunkt.”
22. februar 2017 fastsatte adm. dir. i Helse Sør-Øst mandat for en arbeidsgruppe som skulle gjøre en fornyet vurdering av de driftsmessige forutsetningene ved Sykehuset Østfold for å overta ansvaret for spesialisthelsetjenestetilbudet for befolkningen i Vestby kommune. Arbeidsgruppen avla sin rapport 13.6.2017, og deres samlede vurdering var at forutsetningen for å overta spesialisthelsetjenestetilbudet for befolkningen i Vestby kommune pr. april 2017 var oppfylt innen alle tjenesteområder. På bakgrunn av behovet for nødvendig tid for planlegging, og for å unngå tidspunkt på året med normalt stor driftsmessig belastning, anbefalte arbeidsgruppen at Vestby kommunes befolkning ble overført fra Akershus universitetssykehus HF til Sykehuset Østfold HF 1. mai/1. juni 2018. Adm.direktør i Helse Sør-Øst RHF sluttet seg til arbeidsgruppens tilråding og fastsatte tidspunktet for overføringen til 2. mai 2018.
Etter at dato for overflytting ble fastsatt, startet detaljplanleggingen i de to sykehusene. Akershus universitetssykehus HF har etablert et prosjekt for å avgi pasienter. Sykehuset Østfold HF har på sin side etablert et mottaksprosjekt. De to sykehusene har inngått en samarbeidsavtale med et sett klare prinsipper for pasientoverføringen. Brukere og offentligheten kan følge de to sykehusenes planlegging på nettsiden www.sykehuset-ostfold.no/vestby.
Sykehuset Østfold opplyser at de gjennom tett samarbeid med Akershus universitetssykehus har god kunnskap om innbyggerne i Vestby sitt forbruk av spesialisthelsetjenester, og dermed det økte ansvaret sykehuset tar på seg. Sykehuset Østfold sitt mottaksprosjekt er organisert slik at man innenfor hvert enkelt fagområde i sykehuset vurderer hvilke konsekvenser et økt opptaksområde vil gi. Det er beskrevet behov og løsninger for areal, utstyr og personale. De enkelte fagområdenes vurderinger er samlet i en detaljert plan for overføring av pasienter. Planen er omfattende, men et grep som går igjen innen flere fagområder er at man bemanner opp for å møte den økte aktiviteten.
Sykehuset Østfold opplyser at i forlengelsen av detaljplanleggingen er det gjennomført en risikovurdering. Det er identifisert 12 risikoområder. For hvert område er det adressert tiltak som konkretiseres i handlingsplaner der det er nødvendig. Foretakstillitsvalgte og hovedverneombud har deltatt i risikovurderingene og inngår i mottaksprosjektets styringsgruppe. Brukerutvalget er også representert i styringsgruppen.
Helse Sør-Øst konstaterer at det har vært en negativ utvikling i antall korridorpasienter med en vesentlig økning i forhold til nivået som lå til grunn på tidspunktet for beslutning om overføring av Vestby til Sykehuset Østfold. Helse Sør-Øst RHF vil i oppfølgingsmøte 1. mars 2018 med Sykehuset Østfold gjennomgå de identifiserte risikoområdene og status for gjennomføring av tiltak, og på den bakgrunn foreta en oppdatert risikovurdering knyttet til den planlagte overføringen av spesialisthelsetjenestetilbudet for Vestby kommune. Risikovurderingen vil omfatte en særskilt vurdering av kapasiteten i akuttmottaket. På bakgrunn av dette vil Helse Sør-Øst RHF gjøre en fornyet vurdering av overføringstidspunktet.
Helse Sør-Øst RHF viser ellers til at Sykehuset Østfold har gjennomført en egen evaluering etter 6 mnd. drift, at Høyskolen i Østfold har gjort en evaluering etter 1 år og at Sykehusbygg, Sykehuset Østfold og Helse Sør-Øst nå holder på med planlegging av en større evaluering av Sykehuset Østfold. Sykehusbygg holder på med utvikling av metodikk for systematisk evaluering av utbyggingsprosjekter og skal lage en veileder for dette, i tråd med mitt oppdrag av 16. januar 2018. En slik evaluering er viktig nettopp for å ta lærdom med tanke på nye utbyggingsprosjekter.
Helseforetaket og det regionale helseforetaket har et ansvar for å gjennomføre investeringer innenfor egen økonomisk bæreevne, og det er også de som vedtar rammer og igangsetting av prosjektene. Helse Sør-Øst har fått lån til bygging av nytt sykehus i Østfold i tråd med lånesøknad. Jeg er kjent med at Sykehuset Østfold vurderer behovet for en utvidelse av akuttmottaket, men saken er foreløpig ikke lagt fram og behandlet i styret i Sykehuset Østfold HF og i Helse Sør-Øst RHF.
Jeg mener det er riktig av Helse Sør-Øst RHF og Sykehuset Østfold HF å gjøre en fornyet vurdering av overføringstidspunktet for befolkningen i Vestby kommune. Situasjonen ved Sykehuset Østfold vil for øvrig bli fulgt opp i styringsdialogen med Helse Sør-Øst RHF.