Skriftlig spørsmål fra Sverre Myrli (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:976 (2017-2018)
Innlevert: 16.02.2018
Sendt: 16.02.2018
Besvart: 22.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Sverre Myrli (A)

Spørsmål

Sverre Myrli (A): Hvor stor var endringen i kostnadsanslaget for E16 Nybakk-Slomarka fra behandling av Nasjonal transportplan (NTP) i 2013 til behandling av NTP i 2017 (i samme kroneverdi), og hvor mye av dette skyldes endring i regelverk for føring av merverdiavgift (moms)?

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: I Meld. St. 26 (2012-2013) Nasjonal transportplan 2014-2023 var det lagt til grunn et kostnadsoverslag for de to E16-prosjektene Slomarka - Herbergåsen og Herbergåsen – Nybakk på til sammen 4 700 mill. 2013-kr. Omregnet til 2017-prisnivå blir dette 5 160 mill. kr.
I Meld. St. 33 (2013-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 er det lagt til grunn et kostnadsoverslag for prosjektet E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk på 7 100 mill. 2017-kr. Kostnadsøkningen er følgelig 1 940 mill. 2017-kr. I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det også vist til at strekningen Herbergåsen – Nybakk alene har en kostnadsøkning på 1 360 mill. 2017-kr.
I alle overslagene er oppheving av vegfritaket i merverdiavgiftsloven fra 1. januar 2013 lagt til grunn. Følgelig er det ikke noe av kostnadsøkningen som skyldes denne endringen i regelverket.