Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:977 (2017-2018) Innlevert: 16.02.2018 Sendt: 16.02.2018 Besvart: 22.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen
Sverre Myrli (A): Det har vakt sterke reaksjoner blant togpendlere at det nå skal innføres betaling ved jernbanestasjoner det tidligere var gratis å parkere ved, og at prisen økes vesentlig ved stasjoner der det i dag er innført betaling. Hvilke politiske vurderinger ligger bak dette, mener samferdselsministeren det er en god ide med denne prisøkningen, og medfører det riktighet at det ved enkelte stasjoner kun vil være mulig å betale for dagparkering (ikke ukes- eller månedsparkering)?
Ketil Solvik-Olsen: Jeg ønsker å legge til rette for at flere kan reise med jernbanen. Parkering ved jernbanestasjoner er et viktig virkemiddel for at flere skal kunne ta toget inn til de største byene. Bakgrunnen for at Bane NOR nå har valgt å innføre betaling for parkeringstilbudet ved en del stasjoner, er at parkeringssituasjonen ved disse stasjonene er utfordrende. Bane NOR er opptatt av at parkeringsplassene ved jernbanen forbeholdes reisende med toget, og spesielt reisende med en viss avstand mellom bolig og stasjon. Ved noen stasjoner benyttes parkeringsplassene av andre enn reisende, og mange steder fylles parkeringen opp tidlig om morgenen. Reisende som ankommer stasjonen senere, f.eks. fordi de har fulgt barn i barnehagen, får ofte ikke parkeringsplass.Det tilbys pendlerparkering ved de fleste stasjonene hvor det nå innføres betaling. Pendlerparkering er et rimelig parkeringstilbud forbeholdt pendlere med gyldig periodebillett på toget. Bane NOR opplyser at ved noen få bynære stasjoner innføres kun dagparkering. Dette er enten knutepunktstasjoner, som Lysaker stasjon, som er viktige kollektivknutepunkt med et godt utbygd kollektivtilbud og stor trafikkbelastning, eller det er lokalstasjoner som først og fremst brukes av lokalbefolkningen i nærheten av stasjonen. Her vil mange av de reisende ha mulighet til å gå, sykle eller reise med lokal kollektivtransport til stasjonen.Jeg ønsker som nevnt å legge til rette for at flere kan reise med jernbane, også de som bruker bilen på en del av reisen. Det er viktig å legge til rette for et mangfold av transportløsninger, og mange togreisende kan ha transportbehov utover sin egen jobbreise hvor bilen er det mest rasjonelle valget på deler av strekningen. Jeg er opptatt av at vi skal forsøke å øke parkeringskapasiteten, men erkjenner at dette på kort sikt kan være utfordrende enkelte steder av arealmessige årsaker. I områder med lite eller ingen kollektivtrafikk som korresponderer med toget, og med lange avstander mellom bolig, barnehage og skole, er mange helt avhengige av å kunne kjøre bil til stasjonen. Pendlerparkering er derfor et viktig virkemiddel for å gjøre toget til et attraktivt og konkurransedyktig alternativ til å kjøre bilen hele veien inn til de største byene. Parkerings-arealet er ofte begrenset, og de meste populære innfartsparkeringene fylles ofte opp tidlig. Bane NOR har opplyst at de nå gjør seg nødvendige erfaringer, og at de vil evaluere ordringen om et par måneder. På denne måten vil vi få bedre kunnskap om tiltaket med betaling bidrar til at flest mulig velger jernbanen til sine daglige reiser, eller om flere velger bilen hele veien frem til ankomststed. Jeg vil følge nøye med på evalueringen. Målet må være å gi de reisende et totalt sett best mulig tilbud, hensyntatt de lokale forhold, uten at myndighetene skal overprøve de transportvalg folk tar i hverdagen.