Skriftlig spørsmål fra Arild Grande (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:988 (2017-2018)
Innlevert: 19.02.2018
Sendt: 19.02.2018
Besvart: 22.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arild Grande (A)

Spørsmål

Arild Grande (A): Støtter regjeringen forslaget fra Jens Nilsson om strengere kabotasjeregler, og hva gjør regjeringen for å synliggjøre Norges syn i prosessene som nå pågår i EU-parlamentet i denne saken?

Begrunnelse

EU-parlamentets transportkomite behandler nå et forslag fra EU-parlamentariker Jens Nilsson (S) om strengere kabotasjeregler og parlamentet skal trolig stemme over forslaget i juli. Medlemslandene jobber for å oppnå enighet innen august, for deretter å nå en beslutning innen EU-valget i mai 2019.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: EU- kommisjonen la den 31. mai 2017 fram forslag til regelverksendringer i den såkalte mobilitetspakken. Mobilitetspakken inneholder forslag til regelverksendringer på en rekke områder som skal legge til rette for å etablere konkurransedyktige tjenester og bidra til et velfungerende indre marked. Pakken inneholder forslag til endringer i reglene om yrkes- og markedsadgang, herunder kabotasjereglene, samt endringer i reglene om kjøre- og hviletid, kontroll og utsending av arbeidstakere til et annet land enn der de er hjemmehørende.
Regjeringen er opptatt av å aktivt fremme norske posisjoner til de enkelte deler av pakken og vi har involvert berørte aktører i arbeidet med å komme frem til norsk posisjon til forslagene. Når det gjelder forslag til endrede kabotasjeregler, går forslaget i retning av å liberalisere adgangen til å drive kabotasje. Dette er en utvikling vi ikke ønsker nå.
Saken er nå til behandling i EU-parlamentet. Rapportør Jens Nilsson har lagt fram forslag til strengere kabotasjeregler enn det EU-kommisjonen har foreslått. Regjeringen er svært opptatt av like konkurransevilkår i vegtransportsektoren og regjeringsplattformen fra Jeløya slår fast at regjeringen skal bidra til ryddige konkurranseforhold innen transportnæringen, og arbeide aktivt mot liberalisering av kabotasjeregelverket. Forslaget fra rapportør Jens Nilsson er derfor et skritt i riktig retning når det gjelder regelverket for kabotasje.
Det er viktig at transportsektoren er regulert på en god måte slik at de aktørene som driver lovlig kan drive sin virksomhet på en effektiv og trafikksikker måte, og at de som driver ulovlig skal kunne lukes ut av markedet. Siden vegtransport i stor grad er internasjonalisert, er det også viktig at man i fellesskap med EU, oppnår enighet om hvilke regler som skal ligge til grunn for det indre transportmarkedet. For å styrke vår mulighet til å få gjennomslag for norske synspunkt deltar Norge i Road Alliance sammen med 9 andre land, som har samme hovedsyn som oss. Vi deltar her både på politisk nivå og på embetsnivå, og dette arbeidet vil også bli prioritert fremover.
I november i fjor sendte jeg brev til Rådet og Parlamentet i EU, hvor Norge presenterte sine posisjoner til de ulike forslagene. I tillegg hadde statssekretær Tommy Skjervold møte med rapportør Jens Nilsson i desember i fjor der vi fremla Norges posisjoner når det gjelder kabotasje. Etter planen skal Parlamentet behandle forslaget i løpet av våren. Det vil deretter følge triologiforhandlinger mellom Rådet, Parlamentet og Kommisjonen, men dette er avhengig av at Rådet også har ferdigstilt sin posisjon til forslaget. Vi følger nøye med i prosessen i EU når det gjelder behandlingen av mobilitetspakken, og vi vil fortsette å fremme norske posisjoner der det er naturlig.