Willfred Nordlund (Sp): Når vil statsråden legge frem sin anbefaling om NH-90-helikoptrene og vurderer han det som mulig å møte Kystvaktas behov, gitt problemene og kostnadene knyttet til driften av NH-90?
Begrunnelse
Aldrimer.no skriver i en artikkel 26. januar i år at statsråden under en tale i Bergen og Sjømilitære samfunn at regjeringen vil «gjøre noe» med NH-90-skandalen innen kort tid.
Undertegnede spurte 7. februar i år statsråden blant annet om Stortinget kan forvente å få en avklaring på fremdriftsplan for å sikre Kystvakten helikopterkapasitet til Kystvakta før sommeren. Dette unnlater statsråden å svare på, men skriver blant annet at
«Langtidsplanen legger opp til at NH90-helikoptrene skal være operativ på Kystvakten i 2022 med en gradvis oppbygging i perioden. Når NH90-helikoptrene går over i en fase med normal drift, kan vi konkludere med hvor mange flytimer det er hensiktsmessig å få ut av de 14 helikoptrene vi skal ha».
BFO skriver på sine hjemmesider datert 26. januar blant annet følgende:
«Driftskostnadene for NH90 varierer med antall flytimer. Med nåsituasjonens antall timer i luften, mangel på reservedeler og utbedring av feil koster det 175.000 NOK å drifte NH90 per flytime. Til sammenligning koster eksempelvis Sikorsky’s Seahawk MH-60R 34.000 NOK per time. Det operative miljøet rundt NH90 har derimot liten tro på en vesentlig bedring av situasjonen.»
BFO viser i samme artikkel til at forhenværende forsvarsminister uttalte under Stortingsmøtet 22. mai 2017 at regjeringen ikke utelukket en terminering av kontrakten med leverandørene av NH-90.
Nordlys skriver i en artikkel 23. januar at de kjenner til konklusjonene i en rapport der det kommer frem at problemene knyttet til NH90 kan lamme kystvakten de 10 neste årene. Videre skriver Nordlys blant annet følgende:
«Problemene står fortsatt i kø, og NH–90 vil trolig aldri kunne dekke det behovet for helikopterstøtte som lå til grunn for bestillingen i 2001. Forsvarsstaben mener dagens reelle behov for helikoptertimer er 5400 pr. år. Analyser fra Luftforsvaret peker mot at NH–90 i beste fall vil kunne levere 2100 flytimer – fra 2030!»