Skriftlig spørsmål fra Willfred Nordlund (Sp) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:1011 (2017-2018)
Innlevert: 22.02.2018
Sendt: 22.02.2018
Besvart: 01.03.2018 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Willfred Nordlund (Sp)

Spørsmål

Willfred Nordlund (Sp): Når vil statsråden legge frem sin anbefaling om NH-90-helikoptrene og vurderer han det som mulig å møte Kystvaktas behov, gitt problemene og kostnadene knyttet til driften av NH-90?

Begrunnelse

Aldrimer.no skriver i en artikkel 26. januar i år at statsråden under en tale i Bergen og Sjømilitære samfunn at regjeringen vil «gjøre noe» med NH-90-skandalen innen kort tid.
Undertegnede spurte 7. februar i år statsråden blant annet om Stortinget kan forvente å få en avklaring på fremdriftsplan for å sikre Kystvakten helikopterkapasitet til Kystvakta før sommeren. Dette unnlater statsråden å svare på, men skriver blant annet at

«Langtidsplanen legger opp til at NH90-helikoptrene skal være operativ på Kystvakten i 2022 med en gradvis oppbygging i perioden. Når NH90-helikoptrene går over i en fase med normal drift, kan vi konkludere med hvor mange flytimer det er hensiktsmessig å få ut av de 14 helikoptrene vi skal ha».

BFO skriver på sine hjemmesider datert 26. januar blant annet følgende:

«Driftskostnadene for NH90 varierer med antall flytimer. Med nåsituasjonens antall timer i luften, mangel på reservedeler og utbedring av feil koster det 175.000 NOK å drifte NH90 per flytime. Til sammenligning koster eksempelvis Sikorsky’s Seahawk MH-60R 34.000 NOK per time. Det operative miljøet rundt NH90 har derimot liten tro på en vesentlig bedring av situasjonen.»

BFO viser i samme artikkel til at forhenværende forsvarsminister uttalte under Stortingsmøtet 22. mai 2017 at regjeringen ikke utelukket en terminering av kontrakten med leverandørene av NH-90.
Nordlys skriver i en artikkel 23. januar at de kjenner til konklusjonene i en rapport der det kommer frem at problemene knyttet til NH90 kan lamme kystvakten de 10 neste årene. Videre skriver Nordlys blant annet følgende:

«Problemene står fortsatt i kø, og NH–90 vil trolig aldri kunne dekke det behovet for helikopterstøtte som lå til grunn for bestillingen i 2001. Forsvarsstaben mener dagens reelle behov for helikoptertimer er 5400 pr. år. Analyser fra Luftforsvaret peker mot at NH–90 i beste fall vil kunne levere 2100 flytimer – fra 2030!»

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 22. februar 2018 med spørsmål fra stortings-representant Willfred Nordlund om når en anbefaling om NH90 vil legges frem, og en vurdering om det er mulig å møte Kystvaktens behov.
Vi skal finne løsninger som gjør at Forsvaret kan levere på det nivået som er forutsatt i langtidsplanen for Forsvaret, både når det gjelder Fregattvåpenet og Kystvakten. Langtidsplanen legger opp til at NH90-helikoptrene skal være operative på fregattene og kystvaktfartøyene i 2022 med en gradvis oppbygging i perioden.
Det første vi må gjøre er å avklare hva som er forventet realistisk flytimeproduksjon med NH90 når helikoptrene er på plass i strukturen og i en normal driftsfase. Hva som er realistisk å få ut av NH90 avhenger av en rekke faktorer, blant annet økonomi, organisasjon og vedlikeholdskonsept. Det er behov for å gjennomføre ytterligere vurderinger for å skaffe til veie et nødvendig beslutningsgrunnlag for gode og kostnadseffektive løsninger. I dette arbeidet vil departementet også innhente analyser fra Forsvarets forskningsinstitutt for å belyse relevante problemstillinger omkring mulig flytimeproduksjon, driftskostnader, organisering og andre relevante forhold.
Med et avklart ambisjonsnivå for flytimeproduksjon fra NH90, kan vi vurdere innretningen på den fremtidige bruken av NH90 og hvor mye av det operative behovet som kan dekkes med disse helikoptrene.