Silje Hjemdal (FrP): Hva vil statsråden gjøre for å sikre at kommunene oppfyller sin plikt til å føre tilsyn med barn i fosterhjem?
Begrunnelse
Ordningen med tilsyn av barn i fosterhjem ble lagt om i 2014. Formålet var å styrke tilsynet med barn i fosterhjem gjennom et mer profesjonalisert og tydelig kommunalt forankret tilsynsansvar, og legge til rette for at tilsyn kan skje innenfor stabile og forutsigbare rammer. Kommunene har nå stor administrativ frihet til å bestemme hvordan ansvaret for tilsynet skal organiseres i kommunen, og har økt frihet til å velge hvem som skal utøve tilsynet på kommunens vegne.
Verdens Gang har gjennomført en undersøkelse som viser at så mange som 2100 fosterbarn er uten lovpålagt tilsyn. Dette tilsvarer hvert fjerde fosterbarn. Tallene er hentet ut fra kommuner og fylkesmenn. De viser at miste 242 kommuner svikter i tilsynet av fosterbarn. Av de kommuner VG har fått innsyn i tilsvarer det tre av fire kommuner.
Det kan være grunn til å vurdere sanksjoner mot kommuner som ikke i tilstrekkelig grad fører tilsyn slik de skal. I utgangspunktet skal fylkesmannen sørge for at kommunene fører tilsyn. Det kan være aktuelt å innføre administrative bøter eller andre sanksjoner mot de kommuner som svikter. Statsråden kan og bør vurdere slike bøter eller andre sanksjoner.
Barn under omsorg av barnevernet er i utgangspunktet i en utsatt situasjon.
De har blitt sviktet av sine nærmeste og da er det helt uakseptabelt at det offentlige svikter dem også. Tilsyn med fosterhjem er en grunnleggende og nødvendig funksjon som må og skal være på plass.