Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1042 (2017-2018)
Innlevert: 27.02.2018
Sendt: 28.02.2018
Besvart: 05.03.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Bane Nor anbefaler utsettelse av IC fordi det er bevilget for lite penger i første del av NTP og at det er manglende kapasitet i anleggsbransjen til å gjennomføre det den legger opp til. En løsning er å nedprioritere enkelte veiprosjekt for å frigjøre midler og kapasitet.
Vil regjeringen gjøre en helhetlig utredning av kapasiteten i entreprenørmarkedet og se på muligheten for å nedskalere eller flytte enkelte veiprosjekt for å sikre at Inter City blir utbygd innen 2024 slik Stortinget har vedtatt?

Begrunnelse

Bane Nor beskriver manglende kapasitet i anleggsbransjen som en stor utfordring for å sikre full framdrift i Inter City-prosjektet. De går også langt i å peke på veiutbygging som en av grunnene til at kapasiteten er i ferd med å bli sprengt:

«Størsteparten av den den totale anleggsetterspørselen i Norge kommer fra offentlig sektor som også er den største driveren frem til 2030. Dette er i stor grad knyttet til satsing på vei og jernbane i inneværende NTP-periode (2018-2029). (…) Kapasiteten hos de etablerte aktørene risikerer å bli fullt utnyttet med det store omfanget av vei og jernbaneprosjekter som ligger i NTP. (…) Det er etter Bane NORs vurdering sannsynlig med full utnyttelse av eksisterende kapasitet i den norske bransjen innen alle kategorier som hovedentreprenører, rådgivere og jernbaneteknikk. En konsekvens av denne markedsveksten kan gi en betydelig risiko for høyere markedspriser og redusert leveransekvalitet. For å håndtere kapasitets- og kompetanserisikoene, er et forutsigbart, stabilt og gradvis økende aktivitetsnivå å foretrekke i et rent markedsperspektiv, fremfor rask økning og stor variasjon i etterspørselen.»

Solvik-Olsen har selv pekt på manglende kapasitet i anleggsbransjen som en av de viktige faktorene i Bane Nors innspill, for eksempel til NTB 19. februar og i Politisk Kvarter på NRK 23. februar. Til politisk kvarter sa han at

«Det som Bane Nor har sagt er at hvis en skal innfri løftene så kommer det til å presse norsk entreprenørmarked så mye at man sannsynligvis vil ende opp med masse kinesere eller et tilbud der man betaler langt mer enn man trenger.
Det er for liten kapasitet i entreprenørmarkedet til å gjøre så mange prosjekt på en gang.»

Hos Bane Nor fremstilles det altså som et problem at det legges opp til for høy aktivitet, og derfor må jernbanen nedskalere. Dette står i skarp kontrast til handlingsprogrammet for Statens Vegvesen som nylig ble utgitt. Her finnes det kun en referanse til anleggsbransjen, hvor det står at Statens vegvesen «bidrar også i betydelig grad til å opprettholde og utvikle et velfungerende marked for anleggsbransjen»
SV mener at dersom det er en utfordring at norsk entreprenørmarked er sprengt pga. for høye ambisjoner i NTP, så kan ikke jernbane og kollektiv bære konsekvensene av dette. Vi skal huske at IC-utbygginga på Østlandet skal være det bærende skjelettet i kollektivsatsingene lokalt og er vesentlig både for å innfri nullvekstmålet på privatbilisme i byene og for å gjennomføre alle byvekstavtalene.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Bane NOR la for kort tid siden frem sitt innspill til Jernbanedirektoratets handlingsprogram for jernbanen i perioden 2018-2029. Jernbanedirektoratet skal nå vurdere dette innspillet sammen med innspillene fra de andre jernbaneaktørene og utarbeide et samlet handlingsprogram for hele jernbanesektoren. Etter planen skal direktoratet, etter en bred høringsrunde, fastsette handlingsprogrammet i sommer.
I Bane NOR sitt faglige innspill, har foretaket valgt en noe justert tilnærming til utbyggingsprosjektene enn det som er lagt til grunn i NTP. Bane NOR sin begrunnelse for endringene i fremdriften i en del prosjekter, henger både sammen med ny kunnskap om prosjektene, kapasiteten i anleggsbransjen og muligheten for en effektiv trafikkavvikling med alternativ transport i anleggsperioden.
Norge er et mangfoldig land, med stor variasjon i transportutfordringer og aktuelle løsninger. NTP 2018-2029 har en god balanse mellom de ulike transportløsningene. En omprioritering mellom de ulike transportsektorene er etter min vurdering ikke en god løsning. Det er mange grunner til at jeg mener en slik løsning ikke er riktig. Jernbaneprosjektene og veiprosjektene i NTP er i stor grad ment å møte ulike behov i samfunnet og ofte i ulike geografiske områder. En omprioritering fra vei til bane vil dermed være en omprioritering fra én del av landet til en annen. Det hjelper lite for eksportnæringen på Vestlandet om vi prioriterer pendlertogtrafikken rundt Oslo. Utfordringen med smale vestlandsveier er fortsatt like krevende. Jeg vil derfor heller jobbe videre med å finne løsninger som reduserer kostnader i jernbaneprosjekter fremfor å resignere og kutte veiprosjekter.
Et annet forhold er at anleggsmarkedet for vei og jernbane ikke er helt sammenfallende. Deler av arbeidet kan gjøres av det samme entreprenørmarkedet, men store deler av jernbaneutbyggingene krever spesialisert kompetanse innen jernbanefag og signal. Det er derfor ikke slik at det nødvendigvis frigjøres kapasitet til jernbanebygging dersom veiprosjektene legges på is.
Jeg vil avslutningsvis igjen understreke at dette er Bane NORs faglige innspill, og at det er Jernbanedirektoratet som til sommeren fastsetter det endelige handlingsprogrammet for hele jernbanesektoren etter en bred høringsrunde. Videre vil jeg understreke at det er Stortinget som bevilgende myndighet som alltid har det siste ordet med tanke på hvilke prosjekter som blir realisert og til hvilke tidspunkt.