Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1050 (2017-2018)
Innlevert: 28.02.2018
Sendt: 01.03.2018
Besvart: 06.03.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Kan Jeløya-plattformen oppfattes på noen annen måte enn at regjeringen nå ønsker å legge til rette for at mobilapp-selskaper i fremtiden skal kunne formidle kjøreoppdrag mellom betalende passasjerer og privatbilsjåfører, av mange kjent som pirattaxivirksomhet?

Begrunnelse

Ifølge yrkestransportloven kreves det drosjeløyve for å ta betalt for persontransport. Regjeringsplattformen fra Jeløya nevner ikke den viktige drosjenæringen med et ord, men åpner imidlertid for «økt bruk av delingsøkonomi i persontransporten innenfor et regelverk og krav til tilbyderne som er forutsigbare.»

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeløya-plattformen handler ikke om å legge til rette for pirattaxivirksomhet. Det overrasker meg dersom enkelte mener den skal tolkes i den retning.
Samferdselsdepartementet arbeider med å forberede et høringsnotat med forslag til en rekke endringer i drosjereguleringen. En viktig del av arbeidet er å legge til rette for velfungerende konkurranse i markedet med like konkurransevilkår mellom aktørene i næringen. Arbeidet gjøres blant annet i lys av den grunngitte uttalelsen fra ESA av 22. februar 2017 og rapporten fra Delingsøkonomiutvalget av 6. februar 2017.
Rammen for arbeidet er blant annet å oppheve behovsprøvingen (inkludert driveplikten) og sentraltilknytningsplikten. Kravet om drosjeløyve videreføres. Forslagene innebærer at det stilles objektive krav for å få løyve. Løyvene er ikke antallsregulert, og det kreves ikke at vedkommende har drosjeyrket som heltidsbeskjeftigelse.
Regelverksarbeidet tar sikte på å modernisere drosjereguleringen, og legge til rette for at det blir enklere for nye operatører å etablere seg i persontransportnæringen med personbil. En grunnleggende forutsetning vil være å etablere like vilkår for alle aktører i næringen. Det er ikke aktuelt å ha særregler for aktører som opererer gjennom delingsplattformer.