Skriftlig spørsmål fra Per Espen Stoknes (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1070 (2017-2018)
Innlevert: 01.03.2018
Sendt: 02.03.2018
Besvart: 07.03.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Per Espen Stoknes (MDG)

Spørsmål

Per Espen Stoknes (MDG): Er statsråden enig i at trafikksikkerheten til barn tilsier at ATK-regelverket må oppdateres, og vil han ta et initiativ overfor Vegdirektoratet for å endre på regelverket slik at Oslo og andre byer kan etablere ATK også i gater der fartsgrensen er lavere enn 50 km/t?

Begrunnelse

Dagens retningslinjer tillater ikke bruk av automatisk trafikkontroll i gater med fartsgrense under 50 km/t. Det gjør at ATK ikke er et alternativ i svært trafikkerte gater i tettbygde strøk, slik som forbi skoler og liknende. Jeg har blitt gjort kjent med at Oslo kommune har henvendt seg til Vegdirektoratet med forespørsel om å endre regelverk slik at ATK også kan brukes på slike strekninger hvor farten er høy og det er høy ulykkesrisiko. Et enstemmig Oslo bystyre, inkludert statsrådens eget parti, står bak denne henvendelsen. I Oslo vil dette for eksempel kunne være aktuelt i Løkkeveien og Schweigaards gate. Tilsvarende gater finnes også i andre byer.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Det er Statens vegvesen som, sammen med politiet, har ansvaret for etablering og drift av automatisk trafikkontroll (ATK) i Norge.
Statens vegvesen viser i Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på veg 2018-2021 til at de vil revidere gjeldende kriterier for både punkt-ATK og streknings-ATK, og Vegdirektoratet har nå startet arbeidet med å vurdere bruken av ATK ved lavere fartsgrenser i tettbygd strøk. Det samarbeides blant annet med svenske myndigheter, som også ser på muligheten for elektronisk overvåking av fart i tettbygde strøk og i by. Som en del av revisjonen, vurderes det å teste ut ATK på en utvalgt strekning med fartsgrense 30 eller 40 km/t.