Per Espen Stoknes (MDG): Er statsråden enig i at trafikksikkerheten til barn tilsier at ATK-regelverket må oppdateres, og vil han ta et initiativ overfor Vegdirektoratet for å endre på regelverket slik at Oslo og andre byer kan etablere ATK også i gater der fartsgrensen er lavere enn 50 km/t?
Begrunnelse
Dagens retningslinjer tillater ikke bruk av automatisk trafikkontroll i gater med fartsgrense under 50 km/t. Det gjør at ATK ikke er et alternativ i svært trafikkerte gater i tettbygde strøk, slik som forbi skoler og liknende. Jeg har blitt gjort kjent med at Oslo kommune har henvendt seg til Vegdirektoratet med forespørsel om å endre regelverk slik at ATK også kan brukes på slike strekninger hvor farten er høy og det er høy ulykkesrisiko. Et enstemmig Oslo bystyre, inkludert statsrådens eget parti, står bak denne henvendelsen. I Oslo vil dette for eksempel kunne være aktuelt i Løkkeveien og Schweigaards gate. Tilsvarende gater finnes også i andre byer.