Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1078 (2017-2018)
Innlevert: 02.03.2018
Sendt: 05.03.2018
Besvart: 08.03.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Daglig opplever bilistene på E6 gjennom Østfold farlige situasjoner og lange køer som følge av at lastebiler kjører forbi hverandre i sakte fart på motorveien. Dette er spesielt merkbart både fordi veien har en fartsgrense på opp mot 110 kilometer i timen og fordi tettheten av lastebiler er stor.
Kan statsråden se for seg et forsøk med et forbud mot forbikjøring for lastebiler på denne strekningen?

Begrunnelse

Rundt 3000 lastebiler krysser daglig Svinesundbrua på vei inn og ut av Norge. Dette er en av Norges viktigste transportårer for gods på vei og tettheten av lastebiler er stor. Samtidig er dette også en vei med høy fartsgrense. Mesteparten av strekningen har en fartsgrense på 110 kilometer i timen.
Daglig opplever trafikanter på denne strekningen lange køer og livsfarlige situasjoner når lastebiler prøver å kjøre forbi hverandre uten å komme opp i den gjeldende fartsgrensen. Dette skjer gjerne i oppoverbakke og i rushtiden på morgenen eller ettermiddag.
Flere land slik som Ungarn, Belgia og Tyskland har forbud mot forbikjøring på motorvei for lastebil. I Danmark har de etablert et ettårig forsøk på den Østjyske motorveien, hvor lastebiler har fått forbud mot forbikjøring. Det man ønsker å komme til livs, er de såkalte ”elefantveddeløp, hvor lastebiler foretar langvarige forbikjøringer, noe som fører til utrygghet blant andre trafikanter. Et slikt forsøk ville ha egnet seg på E6 I Østfold for å ivareta både trafikksikkerhet og flyt i trafikken.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Det er på det rene at de store fartsforskjellene som i dag tillates på motorvegen, kan utgjøre en trafikksikkerhetsrisiko.
Samferdselsdepartementet har derfor nylig bedt Vegdirektoratet om å utrede behovet for endringer i regelverket som er relevant med hensyn til hastighetsforskjeller mellom ulike kjøretøy. Et av tiltakene som Vegdirektoratet ser nærmere på, er et forbud mot tunge kjøretøy i venstre felt på motorveg.
Jeg vil nå avvente Vegdirektoratets vurdering før jeg tar stilling til konkrete tiltak.