Ingvild Kjerkol (A): Hvordan mener Statsråden at man skal sørge for god pasientbehandling og unngå regionale forskjeller i kvaliteten på nyutdannede spesialister, når arbeidsgiver får bestemme hva som skal til for å bli spesialist?
Begrunnelse
Tidligere måtte leger i spesialisering gjennomgå obligatoriske aktiviteter for å kunne bli spesialister. Disse obligatoriske aktivitetene erstattes nå med en generell minimumstid på 6,5 år for alle spesialiteter og forskriftsfestede læringsmål for hver spesialitet. Læringsmålene følges kun av anbefalte læringsaktiviteter som sier noe om hvordan et læringsmål skal oppnås.
Obligatoriske kurs og prosedyrelister har vært en grunnpilar i dagens spesialiststruktur, blant annet for å unngå regionale forskjeller i utdannelsen og for å sikre en felles minimumsstandard. Prosedyrelistene stiller krav til hvilke typer og hvor mange operasjoner en lege må gjennomføre for å bli spesialist.
Som svar på mitt spørsmål fra desember 2017 – om hvorvidt man ville forskriftsfeste obligatoriske kurs og læringsmål i ny spesialiststruktur – skrev statsråden at forskriftsfesting kunne hindre fleksibilitet i læringsmetoder, og at Helsedirektoratet kunne anbefale kurs når dette var hensiktsmessig.
Nå foreligger læringsmålene for alle spesialiteter i ny spesialitetsstruktur, og verkens dagens nasjonale kurs eller prosedyrelister har blitt forskriftsfestet. Helsedirektoratet anbefaler begge deler, men det vil ikke få noen konsekvens hvis arbeidsgiver på et eller annet tidspunkt, bestemmer seg for å godkjenne en kandidat som mangler noe på den anbefalte listen. Dette gjør at arbeidsgiver, som skal drifte et sykehus, også bestemmer hvilket nivå man skal legge på utdannelsen og hva som er tilstrekkelig for at man skal bli spesialist.
De samme institusjonene som skal sikre drift, skal nå også kvalitetssikre utdanningskvaliteten. Legeforeningen er bekymret og mener det også bør bekymre pasientene at arbeidsgiver sitter med en slik dobbeltrolle.