Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1098 (2017-2018)
Innlevert: 07.03.2018
Sendt: 07.03.2018
Besvart: 09.03.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Hva er status når det gjelder en utbedring av farleden til Halden og hvordan ser statsråden for seg at en utredning som inkluderer nye tekniske løsninger kan bidra til å redusere miljøkonsekvensene av en utbedring av farleden?

Begrunnelse

Farleden inn til Halden er trang og grunn mellom Norge og Sverige ute i Ringdalsfjorden og tre terskler ytterst i fjorden skaper særlig vanskeligheter for skipstrafikken. Det skaper problemer for bedriftene Norske Skog Saugbrugs og Nexans virksomheter lengre inne i Fjorden. Nexans er Haldens største bedrift og produserer blant annet undersjøiske kabler som fraktes ut i fjorden på store kabeltromler verden rundt. Skipene til og fra bedriften blir stadig større og har problemer med å passere den trange og grunne Ringdalsfjorden. Ikke ofte er skip landfast i Halden i mange dager på grunn av lavt vann. Ofte må også kabler fraktes på lektere til Borg havn og losses om der. Alt dette skaper store merkostnader for fabrikken noe som også bidrar til at Nexans taper anbud.
Denne saken har allerede versert altfor lenge og er blitt en uheldig kasteball mellom norske og svenske myndigheter. Skal man komme videre i denne saken er det viktig med en tett og god dialog med svenske myndigheter. Dialogen må trygge svenske myndigheter på at det er mulig å løse problemet uten negative miljøkonsekvenser og forsikre disse om at også norske myndigheter er opptatt av å bevare de felles forpliktelsene landene har tatt på seg ved opprettelsen av en felles nasjonalpark. Det er også viktig å synliggjøre at en løsning er viktig også for svenske arbeidsplasser.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: En mulig utbedring av farleden inn til Halden har vært vurdert ved flere anledninger. Den svensk-norske riksgrensen går midt i sundet i Iddefjorden, og farleden går dermed gjennom både svensk og norsk territorialfarvann. Et utdypingsprosjekt vil berøre både norsk og svensk grunn.
Det har opp gjennom årene vært en rekke møter og kontakter, både på politisk nivå og mellom norske og svenske myndigheter. Fra svensk side er det blitt opplyst at utredninger må gjøres på norsk side, og deretter legges fram for svenske myndigheter for vurdering.
Regjeringen har et ønske om å opprettholde og videreutvikle næringslivet i Halden og i Østfold, og på den bakgrunn har vi gitt Kystverket i oppdrag å foreta en ny vurdering av hvilke muligheter som foreligger for å få gjennomført en utbedring av innseilingen til Halden. Kystverket har nylig lagt fram en behovsvurdering, hvor det framgår at miljøutredninger knyttet til prosjektet vil være kompliserte og strekke seg over flere år.
Hvilke tekniske løsninger som vil kunne være aktuelle er det i dag for tidlig å si noe konkret om, men det er en målsetting at eventuelle tiltak skal ivareta så vel viktige miljøhensyn som det aktive næringslivet i Halden.