Skriftlig spørsmål fra Cecilie Myrseth (A) til næringsministeren

Dokument nr. 15:1117 (2017-2018)
Innlevert: 08.03.2018
Sendt: 09.03.2018
Besvart: 16.03.2018 av næringsminister Torbjørn Røe Isaksen

Cecilie Myrseth (A)

Spørsmål

Cecilie Myrseth (A): Hvilken kommunikasjon har vært mellom statsråden og valgkomiteen for Innovasjon Norges styre og har statsråden involvert mindretallseierne?

Begrunnelse

I en e-post gjengitt i flere medier har statsråden uttalt følgende i saken om saken:

«Det som er nytt, er at valgkomiteen i selskapet for om lag to uker siden meddelte styreleder at han ikke ville bli innstilt til gjenvalg. Departementet var kjent med at styreleder arbeidet med ansettelsesforholdet til daglig leder. Ettersom det var klart at det ville bli skifte av styreleder, ble han informert om at det er departementets syn at ansettelsesforhold til daglig leder bør håndteres av den styrelederen som skal samarbeide med daglig leder i neste periode, og ikke av den som vil gå av om kort tid, samt at det heller ikke er heldig at et selskap eventuelt skulle skifte både styreleder og daglig leder samtidig.»

Leder av valgkomiteen uttaler til E24 06.03: – Jeg har ingen kommentarer ut over at valgkomiteen er i arbeid og har ikke konkludert, sier Arntsen.
Leder av valgkomiteen presiserer i E24 7.03: - Jeg vil presisere at valgkomiteen etter henvendelse fra Per Otto Dyp, for et par uker siden har informert ham om at valgkomiteen vil innstille på en ny styreleder, sier Ingelise Arntsen til E24.

Torbjørn Røe Isaksen (H)

Svar

Torbjørn Røe Isaksen: En valgkomité har som hovedoppgave å avgi innstilling til de selskapsorganene som har vedtaksmyndighet (ofte foretaksmøte eller generalforsamling) om valg av eiervalgte styremedlemmer og eventuelle varamedlemmer, og om valg av medlemmer til valgkomiteen. Komiteen innstiller også på godtgjørelse til medlemmer av disse selskapsorganene. Det er foretaksmøtet som velger de eiervalgte styremedlemmene. Vervet som medlem i valgkomiteen er et personlig verv og gjelder for en gitt tidsperiode.
Ordningen med valgkomité er ikke lovregulert, men komiteen og rammene for dens arbeid er ofte formalisert i selskapenes vedtekter. Det foreligger også anbefalinger knyttet til komiteen og dens arbeid og sammensetning fra Norsk utvalg for eierstyring og selskapsledelse (NUES). Ofte har foretaksmøtet også vedtatt en egen en instruks for komiteens arbeid.
Gitt valgkomiteens oppgaver og for å sikre legitimitet og at komiteens sammensetning reflekterer interessene til aksjonærfellesskapet, er det etablert praksis for at de største aksjonærene er representert i komiteen, enten direkte, eller gjennom medlemmer som har en viss tilknytning til de største eierne. Medlemmene i valgkomiteer fra Nærings- og fiskeridepartementet deltar i komiteene på linje med øvrige medlemmer. De har i tillegg en sentral rolle i å formidle synspunkter og vurderinger fra Nærings- og fiskeridepartementet, og så langt som mulig bidra til at valgkomiteens endelige innstilling er forankret hos staten som aksjonær.
Dette er også konsistent med anbefalingene fra NUES, som også ligger til grunn for den statlige eierskapsutøvelsen, jf. Meld. St. 27 (2013-2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap. I NUES’ anbefalinger inntatt i Norsk anbefaling om eierstyring og selskapsledelse fremgår det under kapittel 7 at «Valgkomiteen bør sammensettes slik at hensynet til aksjonærfellesskapets interesser blir ivaretatt» og at «Valgkomiteen bør ha kontakt med aksjeeiere, styremedlemmene og daglig leder i arbeidet med å foreslå kandidater til styret.» I kommentarene til kap. 7 står det at «Videre bør valgkomiteen konsultere relevante aksjeeiere for forslag til kandidater samt for forankring av innstillingen.»
Komiteenes arbeid tar utgangspunkt i et mål om å fremme forslag til en styresammensetning som gjør at selskapet vil ha et kompetent og velfungerende styre, tilpasset selskapets virksomhet og de utfordringene selskapet står overfor. Medlemmer fra Nærings- og fiskeridepartementet bidrar i dette arbeidet på linje med valgkomiteenes øvrige medlemmer. De trekker blant annet veksler på den innsikt departementet har om selskapets utfordringer fremover, og den oversikt departementet har over kandidater som kan være aktuelle.
Innenfor denne rammen fremmer staten sine innspill og synspunkter til valgkomiteen. Dette skjer ved at medlemmet fra Nærings- og fiskeridepartementet tar med seg synspunkter fra departementet i diskusjonene i valgkomiteen. Valgkomiteen fremmer sine anbefalinger gjennom en innstilling, som offentliggjøres i forkant av selskapets foretaksmøte. I den grad noen av medlemmene ikke kan stille seg bak komiteens innstilling, vil dette fremgå ved dissenser i innstillingen.
Valgkomiteen i Innovasjon Norge har tre medlemmer. Medlemmene oppnevnes av foretaksmøtet i Innovasjon Norge med en funksjonstid på to år. Staten innstiller på ett medlem, fylkeskommunene på ett og i tillegg innstilles et eksternt medlem etter forslag fra tidligere oppnevnt valgkomité. Komiteen ledes av medlemmet som ikke representerer staten eller fylkeskommunene.
Det er utarbeidet egne retningslinjer for valgkomiteen i Innovasjon Norge. Høsten før ordinært foretaksmøtet på våren, skal komiteen forelegge eierne en foreløpig anbefaling om ønsket profil for eventuelle nye styremedlemmer. Denne foreløpige anbefalingen mottok eierne i brev av 1. desember 2017. I brevet gis eierne en frist for innspill til nye medlemmer til styret. Denne fristen ble i år satt til 1. februar. Hver av fylkeskommunene spiller inn forslag til to medlemmer til styret, en mann og en kvinne. Departementet spiller inn forslag gjennom sin representant i komiteen. Etter å ha mottatt alle innspill utformer valgkomiteen et begrunnet forslag til styre-sammensetning for å forankre sin innstilling hos eierne. Den endelige innstillingen inngår i innkallingen til foretaksmøtet.
Departementet har således en dialog med valgkomiteen i selskapet som er normal for en stor eier. Som omtalt ovenfor er dialogen er i tråd med Statens prinsipper for god eierstyring og slik det er omtalt i NUES. I notatet «Statsrådens forvaltning av statens eierskap i selskaper som staten eier alene eller er deleier i. Forholdet til Stortinget og selskapets ledelse» av Fagernes og Knudsen datert 9. oktober 2017, som redegjør for hovedlinjene i reglene om statsrådens forvaltning av statens eierskap i selskaper står det at: «Medlemmene av valgkomiteen er selskapets tillitsvalgte. Dette gjelder også medlemmer av valgkomiteen som er ansatt i eierdepartementet. De kan derfor ikke instrueres av departementet om forslag til styrekandidater eller andre spørsmål som gjelder utøvelsen av vervet. Det er imidlertid naturlig at medlem i valgkomiteen som er ansatt i eierdepartementet, har kontakt med og orienterer de i departementet som arbeider med forvaltningen av aksjeinnehav om komiteens forslag, og at forslaget blir forankret hos statsråden.»
På dette grunnlag har medlemmet i valgkomiteen som er representerer staten, informert departementet om valgkomiteens forslag. Således ble departementet orientert om at valgkomiteen ønsket å innstille til et skifte av styreleder på foretaksmøtet kort tid før valgkomiteens leder 10. februar 2018 informerte styreleder om dette. Likeledes ble departementet informert om e-post fra styreleder Dyb 4. mars 2018 til valgkomiteen om hans umiddelbare fratredelse som styreleder i Innovasjon Norge. Så vidt jeg forstår, ble denne e-posten også oversendt til de andre eierne.
28. februar 2018 hadde departementet i to telefonsamtaler kontakt med styreleder om prosessen knyttet til administrerende direktør. Samme dag hadde departementet kontakt med leder i fylkesordførerkollegiet. Det var også kontakt med leder i fylkesordførerkollegiet 5. mars.
Fylkeskommunene har, som nevnt over, også en representant i valgkomiteen. Departementet kjenner ikke til hvilken kontakt det har vært mellom fylkeskommunenes representant og fylkeskommunene.