Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til justis-, beredskaps- og innvandringsministeren

Dokument nr. 15:1128 (2017-2018)
Innlevert: 09.03.2018
Sendt: 09.03.2018
Besvart: 16.03.2018 av justis-, beredskaps- og innvandringsminister Sylvi Listhaug

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Vil statsråden medvirke til at politiets telefontjeneste prises på en slik måte at det ikke hindrer folk fra å foreta nødvendige oppringinger?

Begrunnelse

Forbrukerrådet har i det siste satt fokus på at det finnes offentlige virksomheter som har såkalte kortnummer hvor det er vesentlig dyrere å ringe disse enn vanlige numre. Det er blant annet slik at politiets vanlige nummer (altså ikke nødnummeret) er et slikt kortnummer.
Politiets kortnummer brukes for eksempel av folk som har spørsmål eller tips til politiet. Hvis man tar kontakt med politiet for å tipse om mulige ulovlige forhold er det urimelig at man skal måtte betale for dette. Politidirektoratet er positive til å få ned prisen, og ønsker at det skal være gratis å ringe til politiet.

Sylvi Listhaug (FrP)

Svar

Sylvi Listhaug: Femsifret telefonnummer for henvendelser til politiet som ikke er nødrelaterte, ble innført av Politidirektoratet i forbindelse med Politireform 2000. En geografiske rutingsløsning gjør at oppringer til det femsifrede telefonnummeret alltid kommer til sentralbordet i det politidistriktet han eller hun befinner seg. Hensikten med innføringen var å forenkle befolkningens kontakt med politiet, siden det da ikke er nødvendig å kunne det enkelte politidistrikts åttesifrede nummer. Det er imidlertid fremdeles mulig å nå ethvert politidistrikt via deres vanlige, åttesifrede nummer. De åttesifrede numrene til de enkelte politidistrikt og særorgan er oppgitt i telefonkataloger og på politiets internettsider (www.politi.no). Samtaler til disse åttesifrede numrene er priset på ordinær måte. I nødstilfeller eller ved behov for øyeblikkelig hjelp, skal befolkningen henvende seg til politiet på telefonnummeret 112. Oppringninger til 112 er gratis.
Politidirektoratet ønsker at befolkningen skal kunne henvende seg til politiet på enklest og mest mulig effektiv måte. Politidirektoratet har imidlertid ikke noen direkte påvirkning på hvordan samtaler til 02800 prises. Kostnaden for å ringe et gitt telefonnummer fastsettes av hver enkelt tjenesteleverandør/teleoperatør. Det blir ikke bestemt av regulativmyndigheten Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, med unntak av prising av kundeservicehenvendelser til næringsdrivende. Politidirektoratet er nå i dialog med teleleverandøren og med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet om alternative løsninger for politiets telefontjeneste. Dette er i tråd med mitt syn på viktigheten av at norsk politi skal være mest mulig tilgjengelig for befolkningen.