Skriftlig spørsmål fra Torgeir Knag Fylkesnes (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1142 (2017-2018)
Innlevert: 12.03.2018
Sendt: 12.03.2018
Besvart: 19.03.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Torgeir Knag Fylkesnes (SV)

Spørsmål

Torgeir Knag Fylkesnes (SV): Viser til at regjeringens begrunnelse overfor Stortinget for degraderingen av Svalbard lufthavn – fra internasjonal til nasjonal lufthavn – var prioritering og økonomi, men at avslag på innsyn fra pressen er begrunnet i at dokumentene forteller om rikets sikkerhet.
Hva er det Stortinget ikke har fått innsyn i?

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg har tidligere orientert Stortinget om denne saken og begrunnelsen for vedtaket som er fattet. Jeg har også diskutert saken i møte 28. februar med delegasjonen for arktisk parlamentarisk samarbeid i forkant av deres reise til Svalbard.
Svalbard lufthavn er ikke i samsvar med internasjonale retningslinjer for hva som skal anses som en internasjonal lufthavn. Derfor har regjeringen besluttet å endre Svalbard lufthavns status fra internasjonal lufthavn til nasjonal lufthavn. Oppbygging av et kontrollapparat ved Svalbard lufthavn dimensjonert for internasjonal rutetrafikk, vil kreve betydelige ressurser både på personell- og infrastruktursiden. Omgjøring av status til nasjonal lufthavn må sees i sammenheng med den betydelige utvikling i trafikken som har funnet sted siden Svalbard lufthavn ble gitt internasjonal status i 1975. Bruken av lufthavnen var den gang langt mer oversiktlig og begrenset.
Samferdselsdepartementets beslutning 20. september 2017 om å endre Svalbard lufthavns status er basert på et grundig arbeid, der også hensynet til næringsliv/reiseliv og lokalsamfunnet ble vurdert.
Regjeringen ønsker å legge til rette for en bærekraftig utvikling av reiselivet på Svalbard som bidrar til å understøtte målene i norsk svalbardpolitikk. Endringen av status for Svalbard lufthavn endrer ikke mulighetene for dette. Eksisterende flytrafikk ved lufthavnen ble ikke påvirket av endringen, og dagens ordning med chartertrafikk fra utlandet videreføres som før.
Jeg ber om forståelse for at jeg ikke kan gå inn på hvilke dokumenter eller hvilke opplysninger som er omfattet av innsynsavslaget begrunnet i rikets sikkerhet, da dette i seg selv vil avdekke taushetsbelagte opplysninger. Innsynskravet for pressen innebærer ikke at Stortinget ikke kan få opplysninger innenfor en ramme hvor taushetsplikten ivaretas.