Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:1190 (2017-2018)
Innlevert: 16.03.2018
Sendt: 19.03.2018
Besvart: 04.04.2018 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Hva er utviklingen i ventetid for utredning og for tilpasning av høreapparat i de ulike regionale helseforetakene, hvor mange velger i stedet å betale for hørselstest og tilpasning av egen lomme og er statsråden fornøyd med denne utviklingen?

Begrunnelse

Ifølge Steinkjer Hørselslag har ventetiden for tilpasning av høreapparater har økt dramatisk. I gjennomsnitt brukte sykehusene i landet ved årsskiftet 22 uker fra audiografen mottok henvisning fra fastlege og til utredningen startet. I Namsos var ventetiden 28 uker, mens den for 10 år siden var 4 uker. Ved Finnmarkssykehuset Kirkenes er ventetiden på hørselstest ifølge helsenorge.no på hele 52 uker, mens det i Vestre Viken Drammen Sykehus var 48 uker. I tillegg kommer ventetid fra utredningen starter og til apparatet er ferdig levert og tilpasset. Det betyr at et stort antall mennesker i lange perioder lever med nedsatt funksjonsevne og redusert livskvalitet. Fra
Ifølge Hørselshemmedes Landsforbund kommer en million nordmenn til å være hørselshemmet i 2020. Flere unge får hørselsskader og flere eldre over 70 år vil øke behovet for hjelpemidler som gjør det mulig å delta i samfunnet. Vi vet at aktivitet og samvær med andre har mye å si for livskvalitet og helse.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Som representanten Kjerkol viser til i sin begrunnelse, er det variasjoner når det gjelder forventet ventetid for hørselsutredning i landet, og også innenfor ett og samme helseforetak. Bruk av ordningen Velg behandlingssted vil kunne bidra til å utjevne forskjellene mellom sykehusene. Pasientrådgivningstelefonen tilbyr pasientene veiledning om valg eller bytte av behandlingssted. Pasienten kan også be sykehuset om hjelp til å finne raskere behandling.
De regionale helseforetakene rapporterer at pasienter til høreapparattilpasning prioriteres etter prioriteringsveilederen, og får rett til helsehjelp innen maksimum 12, 26 eller 52 uker etter alvorlighetsgrad. Pasienter tildeles timer etter hvert som det er ledig time. Informasjon om ventetid er tilgjengelig på nettsiden Velg behandlingssted, og er oppgitt som «forventet ventetid». Forventet ventetid vil si det maksimale antall uker et behandlingssted anslår at en pasient må vente på utredningen eller behandlingen. Faktisk ventetid for de aller fleste pasienter opplyses å være vesentlig kortere.
For mange pasienter vil private avtalespesialister også være et godt alternativ for å få time raskere. Helse Sør- Øst RHF opplyser at ventetiden for hørselsutredning og tilpasning av høreapparat hos avtalespesialister varierer fra to uker til 48 uker.
Helse Nord RHF opplyser at Nordlandssykehuset har en stabil ventetid på ca. 22 uker både i Bodø, Lofoten og Vesterålen for de pasientene som i henhold til prioriteringsveilederen bør starte utredning eller behandling innen 26 uker. Når det gjelder pasienter som bør få tilbud innen 12 uker, får disse som regel time innen 6 uker fra henvisning. Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) har ventetider som er innenfor rammene som prioriteringsveilederen angir. Det gjøres faglige prioriteringer av hastegrad, og de som må vente lengst er de som er minst syke. Ventetiden for tilpassing av høreapparat ved UNN er 16 uker i Harstad, åtte uker i Narvik og 12 uker i Tromsø.
Helse Midt- Norge RHFs fremholder at det er viktig å skille mellom uprioritert og prioritert ventetid. Det er i Midt-Norge oppgitt følgende ventetid på uprioriterte pasienter: Helse Nord- Trøndelag oppgir uprioritert ventetid til 11 uker i Namsos, og prioritert ventetid er under fire uker. I Helse Møre og Romsdal oppgis ventetiden til 8 uker i Molde, 14 uker i Kristiansund og 16 uker i Ålesund. På St. Olavs Hospital HF er ventetiden oppgitt til 26 uker, og Helse Midt- Norge opplyser at det er satt i gang en prosess for å bedre kapasiteten ved blant annet å vurdere etablering av en ekstra høresentral. Også i Midt-Norge er det flere avtalespesialister tilknyttet alle helseforetak som bidrar til å dekke behovet for tilpasning av høreapparat, men det foreligger i dag ingen oversikt over hvor lang ventetid avtalespesialistene har for tilpasning av høreapparat.
Representanten tar i sitt spørsmål opp etableringen av private tilbud hvor pasienten selv betaler for tjenestene. Jeg er kjent med at private audiograftjenester er etablert flere steder i landet, og særlig i Trøndelag. Jeg ønsker at pasientene skal få et godt tilbud på sykehusene og hos private avtalespesialister.
Sykehusene skal arbeide for å holde korte ventetider, det skal eventuelt vurderes å inngå flere avtaler med avtalespesialister, og pasienter og henvisende instanser må benytte muligheten til informasjon om ventetider til utredning og tilpasning av høreapparat ved å kontakte Informasjonstjenesten Velg behandlingssted.