Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1196 (2017-2018)
Innlevert: 19.03.2018
Sendt: 19.03.2018
Besvart: 03.04.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Vil statsråden åpne for alternative ordninger for kommuner som ønsker svømmeopplæring i barnehagene, men som ikke har tilstrekkelige ressurser i administrasjonen til å følge det opp?

Begrunnelse

Dalane Tidende skriver 19. mars at 4.- og 5-åringer i Bjerkreim kommune ikke får svømmeopplæring i neste barnehageår. Begrunnelsen er at kommunen har kuttet i stillingen til oppvekstrådgiveren. Vedkommende har i flere år hatt ansvaret for å søke fylkeskommunen om midler, og samtidig følge dette opp med organisering av tilbudet. Begrunnelsen er at det kun er lovpålagte oppgaver som skal prioriteres. Arbeidet med å søke om svømmemidler og følge opp dette viser seg for tidkrevende i en hardt prøvd økonomisk hverdag for kommunen.
Da jeg tok initiativ til ordningen var en av de viktigste forutsetningene at dette skulle medføre minst mulig arbeid og økonomisk ulempe for de aktuelle kommunene som ønsker en slik undervisning for sine eldste barnehagebarn. Dette skulle være en lett tilgjengelig ordning. Ordningen har i den aktuelle kommunen, Bjerkreim, medført stor suksess. Lokalavisen Dalane Tidende har hatt oppslag med fornøyde barn som har lært seg å te seg i vann og på den måten forberedt dem på svømmeundervisningen som venter på barneskolen.
Svømmeopplæring redder liv, og Bjerkreim har vært blant kommunene i Norge som virkelig har grepet denne sjansen som Venstre var helt i front med å få på plass. Nå fortviler foreldre til de aktuelle barnehagebarn over at ordningen forsvinner, selv om tilskuddet ligger der tilgjengelig for barna.
Det er kanskje nettopp de kommunene som har begrensede resurser og muligheter til å tilby noe ekstra for de aller yngste innbyggerne, som trenger ordningen mest. At svømmeopplæringen skal kuttes med et pennestrøk fordi kommunen ikke har kapasitet til å følge den opp, er meget uheldig. Det var ikke intensjonen at kommuner skulle få en ekstra økonomisk byrde ved et slikt opplegg. Tvert imot skulle tilbud om svømmeundervisning i barnehagen være et tilskudd til kommuner som kanskje nettopp trenger økonomisk drahjelp til å få slike ordninger på plass.
At kutt i kommunens økonomi skal ramme et slikt opplegg synes derfor urettferdig for de barna dette gjelder. Det har vist seg enkelt å få på plass ordningen i kommunen og den har vært svært vellykket. Ekstra betenkelig blir det at det i en kommune som har etablert ordningen gjennom noen år nå, må kutte den ut fordi stillingen til en oppvekstrådgiver reduseres. Dette viser at ordningen er sårbar. I budsjettet for 2018 er det satt av 65 millioner kroner til ordningen. Den omfatter potensielt tusenvis av barn, og mange kommuner. Venstre ønsker på sikt å utvide ordningen til å gjelde alle 4. – og 5. åringer i norske barnehager. Da er det nødvendig med en ordning som gjør alle kommuner på en eller annen måte i stand til å søke om midler uten at de selv lider noen betydelige økonomiske byrder.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Regjeringen er, i likhet med representanten, opptatt av å styrke barn og unges svømmeferdigheter. Svømmeopplæring kan redde liv. Nettopp for å unngå at barns svømmeopplæring er avhengig av foreldrenes økonomi og initiativ er det viktig med opplæring i felles arenaer som skole og barnehage. Vi har derfor iverksatt en rekke tiltak for svømmeopplæring, både i barnehage og i skolen. Å sikre at barn blir trygge i vannet tidlig, gir et bedre grunnlag for å lære å svømme. I 2017 ble det totalt bevilget 40 mill. kroner i tilskudd til svømmeopplæring i barnehage, noe som har resultert i at om lag 21 000 barn har fått svømmeopplæring. Gjennom budsjettforliket for 2018 økte bevilgningen til i overkant av 66 mill. kr i 2018. Det er fylkesmennene som lyser ut tilskuddsmidlene og behandler søknadene, og det er den enkelte fylkesmann som bestemmer krav til innhold i søknaden i sitt embete. Retningslinjene for alle søknader er at de skal gi en beskrivelse av hvor svømmeopplæringen skal foregå og av selve opplegget for svømmeopplæringen. Både kommuner, barnehager og frivillige organisasjoner kan søke om tilskudd fra ordningen. Flere kommuner kan også samarbeide om å etablere et opplæringstilbud. Søknader som beskriver et samarbeid mellom kommune og frivillige organisasjoner prioriteres. Det er viktig at søknadsrutiner er enkle og fleksible slik at kommuner unngår unødvendig byråkrati. Det er imidlertid viktig å sikre at svømmeopplæringen skjer basert på et forsvarlig opplegg. Å forenkle søknadsprosessen for mye, vil kunne gå utover muligheten til å vurdere forsvarligheten av svømmeopplæringen. Slik tilskuddet er innrettet, skal det i sin helhet benyttes til aktiviteter relatert til svømmeopplæring av barna, jf. retningslinjenes punkt 3.1. Slik mener jeg at det også må være i fremtiden. Dersom man skal åpne for at tilskudd også kan brukes for å jobbe administrativt med ordningen, burde det gjelde for alle aktørtyper som kan søke på ordningen. Dette mener jeg imidlertid ikke er en god idé, da det vil kunne innebære at en uforholdsmessig stor andel av midlene til svømmeopplæring i barnehagen vil gå til administrative ressurser. Jeg vil til slutt understreke at tilskuddsordningen i seg selv ikke er en ekstra økonomisk byrde. Det er derimot et unikt tilbud om støtte til svømmeopplæring for barn i barnehage.