Freddy André Øvstegård (SV): Det er enighet om at det har vært nødvendig å gjøre endringer i den nasjonale organiseringen av den kulturelle skolesekken. Likevel er mange i kunst- og kulturfeltet nå bekymret for utviklingen til Kulturtanken, for at byråkratiet i Kulturtanken har est ut samtidig som at kvalitetskontrollen på produksjonene har blitt svakere, og scenekunstfeltet er bekymret for Kulturtankens forhold til det velfungerende Scenekunstbruket.
Hvordan svarer statsråden på disse bekymringene og vil Scenekunstbruket bestå som i dag?
Begrunnelse
Den kulturelle skolesekken (DKS) er en viktig bærebjelke i norsk kulturpolitikk som sørger for at alle landets elever får like god tilgang på kunst og kultur. Det nasjonale ansvaret for DKS ble først overført fra Kulturrådet til Rikskonsertene, som så skiftet navn til Kulturtanken. Rikskonsertenes skolekonserter er lagt ned. Staben i Oslo er redusert fra 57 til 45 ansatte. Til gjengjeld driver de ikke lenger med konsertproduksjon. Det har vært stor tverrpolitisk enighet om at en slik omorganisering har vært nødvendig. Nå utrykkes det likevel bekymring fra flere i kunst- og kulturfeltet over utviklingen i Kulturtanken, noe som gir grunn til å spørre om hva tanken med Kulturtanken er videre. Statsråd Skei Grande uttalte til NRK 19. Mars 2018 at det er for tidlig å avgi en dom over Kulturtanken, noe spørsmålsstiller er enig i, men det er likevel grunn til å be om et mer utdypende svar på hva statsråden mener om utviklingen og fremtiden for Kulturtanken.