Skriftlig spørsmål fra Freddy André Øvstegård (SV) til kulturministeren

Dokument nr. 15:1209 (2017-2018)
Innlevert: 20.03.2018
Sendt: 21.03.2018
Besvart: 04.04.2018 av kulturminister Trine Skei Grande

Freddy André Øvstegård (SV)

Spørsmål

Freddy André Øvstegård (SV): Det er enighet om at det har vært nødvendig å gjøre endringer i den nasjonale organiseringen av den kulturelle skolesekken. Likevel er mange i kunst- og kulturfeltet nå bekymret for utviklingen til Kulturtanken, for at byråkratiet i Kulturtanken har est ut samtidig som at kvalitetskontrollen på produksjonene har blitt svakere, og scenekunstfeltet er bekymret for Kulturtankens forhold til det velfungerende Scenekunstbruket.
Hvordan svarer statsråden på disse bekymringene og vil Scenekunstbruket bestå som i dag?

Begrunnelse

Den kulturelle skolesekken (DKS) er en viktig bærebjelke i norsk kulturpolitikk som sørger for at alle landets elever får like god tilgang på kunst og kultur. Det nasjonale ansvaret for DKS ble først overført fra Kulturrådet til Rikskonsertene, som så skiftet navn til Kulturtanken. Rikskonsertenes skolekonserter er lagt ned. Staben i Oslo er redusert fra 57 til 45 ansatte. Til gjengjeld driver de ikke lenger med konsertproduksjon. Det har vært stor tverrpolitisk enighet om at en slik omorganisering har vært nødvendig. Nå utrykkes det likevel bekymring fra flere i kunst- og kulturfeltet over utviklingen i Kulturtanken, noe som gir grunn til å spørre om hva tanken med Kulturtanken er videre. Statsråd Skei Grande uttalte til NRK 19. Mars 2018 at det er for tidlig å avgi en dom over Kulturtanken, noe spørsmålsstiller er enig i, men det er likevel grunn til å be om et mer utdypende svar på hva statsråden mener om utviklingen og fremtiden for Kulturtanken.

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: Kulturtanken er en ny organisasjon som har fått helt nye oppgaver sammenliknet med hva Rikskonsertene hadde. Omleggingen av DKS er et pågående utviklingsarbeid som jeg vil følge nøye med på fremover. Kulturtanken skal ivareta nasjonale utviklingsoppgaver i samarbeid med kommuner, fylkeskommuner, og andre relevante aktører i DKS.
Det medfører ikke riktighet at byråkratiet i Kulturtanken har est ut. Snarere tvert i mot har både bemanningen og Kulturtankens driftsbudsjett blitt redusert betydelig som følge av at oppgaver som tidligere lå til både Kulturdepartementet, Norsk kulturråd og Rikskonsertene nå er samlet i Kulturtanken, samtidig som flere oppgaver Rikskonsertene tidligere utførte er overført til fylkeskommunene.
Det er riktig at departementet i tilskuddsbrevet til blant annet Scenekunstbruket har tatt inn en setning om at det skal foretas en fornyet vurdering av midler bevilget til DKS. Det er naturlig å gjøre en slik vurdering i forbindelse med omleggingen, uten at det behøver å bety noe negativt for Scenekunstbruket.
Regjeringen vil legge frem en egen melding om barne- og ungdomskultur. I den forbindelse vil Stortinget få anledning til å se på dette i bred forstand.