Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:1211 (2017-2018) Innlevert: 21.03.2018 Sendt: 21.03.2018 Besvart: 05.04.2018 av kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland
Sverre Myrli (A): Hva gjøres fra Kommunal- og moderniseringsdepartementets side for å hensynta den enstemmige komitemerknaden om stasjon ved Avtjerna/Sollihøgda ved behandlingen av Nasjonal transportplan i 2017 i høringen av reguleringsplanen for Ringeriksbanen?
Monica Mæland: I behandlingen av Meld. St. 33 (2016-2017) uttrykte transportkomiteen i Innst. 460 S (2016- 2017) "[at] man i forbindelse med utvikling av Ringeriksbanen skal vurdere å etablere en stasjon på Avtjerna i Bærum mellom Sundvollen og Sandvika, slik at Ringeriksbanen utvikles for å ivareta regionens fremtidige behov." Transportkomitéens merknad ble fulgt opp med et oppdrag fra Samferdselsdepartementet til Jernbanedirektoratet om en grundigere vurdering av spørsmålet. I sin rapport til Jernbanedirektoratet fra oktober 2017 opprettholdt Bane NOR sin anbefaling om at Ringeriksbanen bør bygges med dyp linje, uten stasjon på Avtjerna. Anbefalingen ble støttet av Jernbanedirektoratet.I tillegg til det faglige underlaget fra Jernbanedirektoratet og Bane NOR, har Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet sammen hatt en rekke møter med ulike aktører og interessenter i saken, bl.a. med politisk ledelse i Bærum kommune og med representanter fra Stortinget.Bane NOR oversendte i februar sitt forslag til statlig reguleringsplan for Ringeriksbanen og E16 Høgkastet-Hønefoss til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, med anmodning om at forslaget sendes på høring og legges ut til offentlig ettersyn. Planforslaget er nå til vurdering i departementet.Spørsmålet om hvorvidt løsninger som åpner for en eventuell stasjon på Avtjerna skal inngå i det videre planarbeidet, vil bli avklart før planforslaget sendes på høring.