Erlend Wiborg (FrP): Ser statsråden at dagens system, der hver enkelt kommune selv bærer ansvar for kontroll ved mistanke om trygdesvindel, ikke er godt nok og kan gi ulik praksis, og vil statsråden ta initiativ til å få på plass et system der NAV i kommunen enklere kan få håndtert mistanke om trygdesvindel, herunder se på mulighet for å legge kontroll av kommunale ytelser til NAV Kontroll?
Begrunnelse
NAV kontroll håndterer og følger opp mistanke om trygdesvindel. Arbeidet de gjør er uvurderlig for å få avdekket trygdesvindel og sikre at felleskapets midler ikke misbrukes.
Bare siste året er det avdekket misbruk av nærmere 200 millioner kroner. Dog gjelder dette kun statlige ytelser, ikke kommunale. De håndteres ikke under samme regime som statlige ytelser. I dag er kontroll av kommunale ytelser som for eksempel sosialstønad lagt til kommunen, gjennom partnerskapet og kommunerevisjonen. Kommunerevisjonen har imidlertid ikke tilgang til samme informasjon som NAV Kontroll. Kommunerevisjonen har i tillegg ansvaret for svært mye annet i kommunen, og kan ikke forventes å ha samme spisskompetanse som NAV kontroll på dette feltet. Det er og en utfordring at det er 422 antall kommuner som vil kunne prioritere og håndtere mulig svindel på like mange måter som det er antall kommuner.
Trygdesvindel er et stort samfunnsproblem. NAV kontrolls resultater viser med all tydelighet at det er grunn til å tro at det også forekommer trygdesvindel på kommunale ytelser. I 2016 ble det utbetalt over 6 mrd. kroner bare i sosialhjelp. I tillegg kommer flere kommunale ytelser på toppen.