Petter Eide (SV): Det har nylig blitt kjent at personlig informasjon fra 50 millioner brukere av Facebook skal ha kommet på avveie. Det er ikke kjent om norske brukere er blant disse, men det er ikke usannsynlig at lignende sanking av persondata uten samtykke skjer også med norske brukere.
Hvilke virkemidler vil regjeringen ta i bruk for å sikre bedre personvern i sosiale medier, og hvilke tiltak vurderer regjeringen for å hindre uønsket kommersielt salg av personinformasjon fra sosiale medier?
Begrunnelse
I USA har det nylig blitt kjent at personlig informasjon samlet inn via FB har kommet i hendene til konsulentselskapet Cambridge Analytica. CA har innhentet opplysningene uten samtykke fra brukeres vennelister gjennom en tredjepartsapp. CA har solgt en kombinasjon av denne personlige informasjonen og atferdsvitenskap til aktører i valgkamp.
Befolkningen i Norge har for liten beskyttelse mot sosiale medieselskapers kommersielle bruk av personlig informasjon. Tiltak for å forhindre at personinformasjon i store mengder fra sosiale medier kommer på avveie er derfor nødvendig. Sosiale medier opptrer på tvers av landegrenser i land med ulik personvernlovgivning og ulik regulering av salg av personlig informasjon. Det er derfor nødvendig å klargjøre hva som er mulig å kontrollere og regulere innenfor rammen av det norske lovverket.