Skriftlig spørsmål fra Aleksander Stokkebø (H) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:1235 (2017-2018)
Innlevert: 23.03.2018
Sendt: 23.03.2018
Besvart: 10.04.2018 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Aleksander Stokkebø (H)

Spørsmål

Aleksander Stokkebø (H): Hva vil kunnskaps- og integreringsministeren gjøre for å sikre et godt faglig grunnlag for opprettelsen av de nye utdanningsprogrammene på yrkesfag, herunder det toårige utdanningsprogrammet for IKT og medieproduksjon?

Begrunnelse

5.mars kunngjorde statsråden den nye tilbudsstrukturen for yrkesfag, hvor opplæringen gjøres mer yrkesrettet og relevant.
Flere av utdanningsprogrammene blir løftet og elevene får spesialisere seg tidligere. IKT-servicefag har hittil vært en del av programområdet service og samferdsel. Nå blir det allerede fra skoleåret 2020/21 mulig for tiendeklassinger å søke seg direkte inn på et eget toårig studieløp for IKT og medieproduksjon. I en stadig mer digital verden er dette et viktig skritt fremover.
Jeg vil berømme næringslivet og spesielt Haugaland videregående skole, med dyktige lærere, ledere og elever (med Daniel Whittle Stensland i front), som har understreket og synliggjort behovet for et eget IKT-løp overfor stortingspolitikere og departement.
Det er nå kort tid til endringene skal tre i kraft og for å oppnå et vellykket programområde, er det viktig med et godt faglig grunnlag. Statsråden har understreket at fagrådene kommer til å få en sentral rolle i ette arbeidet. Per i dag ligger IKT-Servicefaget imidlertid under fagrådet for service og samferdsel.
Før opprettelsen av det nye utdanningsprogrammet, bør man sikre seg et godt faglig grunnlag fra fagfolk med direkte relevant bakgrunn for det nye utdanningsprogrammet. Opprettelsen et eget fagråd for IKT og medieproduksjon kan være en løsning.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: Norge trenger flere fagarbeidere, og vi må bidra til at flere både velger og fullfører yrkesfag. Jeg presenterte ny tilbudsstruktur for yrkesfagene på Kuben yrkesarena den 5.mars 2018. Hensikten med omleggingene er å bidra til mer relevante yrkesfaglige utdanninger, og at elever på yrkesfag tidligere skal kunne begynne å forberede seg til det de møter i arbeidslivet.
Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å følge opp den nye yrkesfaglige tilbudsstrukturen slik at den er klar for implementering skoleåret 2020/21. I etableringen av et nytt utdanningsprogram i IKT- og medieproduksjon skal det både lages nye læreplaner og vurderes om det er behov for flere lærefag enn de som nå foreslås lagt til programmet. Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å utrede dette. I tillegg skal direktoratet vurdere fagbetegnelser og hva som skal være selve navnet på utdanningsprogrammet.
Utdanningsdirektoratet har i dag åtte rådgivende organ for fagopplæringen, et faglig råd for hvert av utdanningsprogrammene. En ny tilbudsstruktur skaper behov for å etablere nye faglige råd. Utdanningsdirektoratet vil starte prosessen med nyoppnevning denne våren, og ønsker å ha nye operative råd fra høsten 2018. Inntil videre skal de etablerte faglige rådene fortsette sitt ordinære arbeid knyttet til drift av de eksisterende utdanningsprogrammene.
For de nye utdanningsprogrammene skal Utdanningsdirektoratet oppnevne fire utvalg som skal fungere midlertidig for å bistå i å løse oppgaver som forbereder den nye tilbudsstrukturen. Disse skal særlig løse oppdrag som forbereder utviklingen av nye læreplaner.
Høringen viste et stort og bredt engasjement for å få etablert et nytt utdanningsprogram for IKT- og medieproduksjon. For at vi skal lykkes i å utvikle et faglig godt utdanningsprogram, hvor elever og lærlinger opparbeider seg kompetanse som er etterspurt i arbeidslivet, er direktoratet avhengig av å bygge videre på dette engasjementet. Videre vil det legges vekt på å utarbeide læreplaner i tett samarbeid med bransjen. Jeg har på denne bakgrunn bedt Utdanningsdirektoratet om å etablere et utvalg for utviklingen av det nye utdanningsprogrammet for IKT og medieproduksjon, i tråd med representanten Stokkebøs forslag. Utvalget, som skal se på IKT og medieproduksjon, vil få et særskilt mandat fordi de blant annet også skal vurdere behov for nye lærefag.
Utdanningsdirektoratet vil blant annet bruke de innspillene som kom i høringen for å identifisere gode aktører og fagfolk som kan bidra med sin fagkompetanse i utvalget de oppnevner. Utdanningsdirektoratet ønsker at de relevante arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene er representert i utvalget, sammen med andre relevante interesseorganisasjoner og fagfolk.
Dette midlertidige utvalget vil også danne et godt grunnlag for at direktoratet senere kan etablere et permanent faglig råd for det nye utdanningsprogrammet.