Aleksander Stokkebø (H): Hva vil kunnskaps- og integreringsministeren gjøre for å sikre et godt faglig grunnlag for opprettelsen av de nye utdanningsprogrammene på yrkesfag, herunder det toårige utdanningsprogrammet for IKT og medieproduksjon?
Begrunnelse
5.mars kunngjorde statsråden den nye tilbudsstrukturen for yrkesfag, hvor opplæringen gjøres mer yrkesrettet og relevant.
Flere av utdanningsprogrammene blir løftet og elevene får spesialisere seg tidligere. IKT-servicefag har hittil vært en del av programområdet service og samferdsel. Nå blir det allerede fra skoleåret 2020/21 mulig for tiendeklassinger å søke seg direkte inn på et eget toårig studieløp for IKT og medieproduksjon. I en stadig mer digital verden er dette et viktig skritt fremover.
Jeg vil berømme næringslivet og spesielt Haugaland videregående skole, med dyktige lærere, ledere og elever (med Daniel Whittle Stensland i front), som har understreket og synliggjort behovet for et eget IKT-løp overfor stortingspolitikere og departement.
Det er nå kort tid til endringene skal tre i kraft og for å oppnå et vellykket programområde, er det viktig med et godt faglig grunnlag. Statsråden har understreket at fagrådene kommer til å få en sentral rolle i ette arbeidet. Per i dag ligger IKT-Servicefaget imidlertid under fagrådet for service og samferdsel.
Før opprettelsen av det nye utdanningsprogrammet, bør man sikre seg et godt faglig grunnlag fra fagfolk med direkte relevant bakgrunn for det nye utdanningsprogrammet. Opprettelsen et eget fagråd for IKT og medieproduksjon kan være en løsning.