Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:1290 (2017-2018)
Innlevert: 09.04.2018
Sendt: 09.04.2018
Besvart: 19.04.2018 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Statsråden gir i sitt svar på mitt spørsmål nr. 1111 en orientering om arbeidet mot useriøsitet i reinholdsbransjen. Svært få av tiltakene som nevnes er særlig konkrete, de aller fleste er av gammel dato og ingen er særlig egnet til å bedre på situasjonen for den delen av bransjen som tilbyr tjenester i private hjem.
Kan statsråden foreslå nye konkrete tiltak som kan bidra til å få bukt med useriøsitet i markedet for reinhold i private hjem?

Begrunnelse

Kampen mot dårlige arbeidsvilkår er en høyst konkret kamp for mange i samfunnet vårt. For eksempel opplever flere tusen arbeidstakere usikkerhet, lav lønn og dårlige arbeidsvilkår på kroppen i en reinholdsbransje som i stor grad preges av useriøsitet og svart arbeid. Statsråden skriver at regjeringen er opptatt av at alle skal ha gode arbeidsforhold og at man prioriterer kampen mot useriøsitet høyt. Likevel vedgår hun at man opplever at dette ikke er tilfellet i reinholdsbransjen og særlig ikke i den delen av bransjen som tilbyr tjenester i private hjem. Statsråden nevner en rekke tiltak som gjelder for eksempel godkjenningsordning og offentlige innkjøp. Disse har imidlertid neppe noen betydelig virkning i privatmarkedet. Hun nevner også et nettsted som ble etablert for snart syv år siden, men som altså tilsynelatende ikke har klart å endre situasjonen vesentlig frem til nå. I tillegg presenteres en del generelle vendinger om hva man må få til for å få bukt med useriøsiteten, men ikke hvordan man konkret skal gå til verks for å oppnå dette. Det er for eksempel høyst uklart hvordan statsråden vil «finne virkemidler som er egnet til å påvirke forbrukeratferden, slik at flere velger de virksomhetene som er godkjent og driver lovlig».
Det nevnes i det hele tatt ingen konkrete tiltak som fremover kan forventes å gi en betydelig bedring i situasjonen i den delen av reinholdsbransjen som leverer tjenester i private hjem. Dette er paradoksalt og nedslående når statsråden selv anerkjenner at det i dag foreligger et problem som regjeringen prioriterer. Statsråden inviteres herved til å foreslå konkrete tiltak som kan bidra til en slik forbedring. Problemet er jo at eksisterende tiltak ikke ser ut til å ha tilstrekkelig virkning.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Jeg viser til mitt svar på spørsmål nr. 1111 hvor jeg gjør rede for flere gode tiltak som er iverksatt for å motvirke arbeidslivskriminalitet i renholdsbransjen. Eksempelvis har renholdsbransjen et eget treparts bransjeprogram, alle renholdsvirksomheter må være offentlig godkjent og det er innført allmenngjort lønn i bransjen. Nylig har regjeringen også styrket godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter for å motvirke at ordningen misbrukes. De siste endringene er gjort med ikrafttredelse hhv 1. januar og 1.april i år, hvilket jo må sies å være av relativt ny dato. Samtidig må vi vedkjenne oss at det fortsatt er utfordringer med svart arbeid og arbeidslivskriminalitet i renholdsbransjen. Forbrukermarkedet reiser særlige utfordringer. I denne delen av markedet viser det seg for eksempel at regulering og effektiv håndheving er mer krevende. Her vurderes også praktikable tiltak. Stortingsrepresentant Gjelsvik mener at ingen tiltak er særlig egnet til å bedre på situasjonen for den delen av bransjen som tilbyr tjenester i private hjem. Det er jeg ikke enig i. Jeg minner om plikten renholdsvirksomhetene har i dag til å være godkjent av Arbeidstilsynet, og at plikten gjelder uavhengig av om kundene er næringsdrivende eller forbrukere. Det er mao. ikke tillatt å selge renhold til forbrukere uten godkjenning. For næringsdrivende er det også forbudt å kjøpe renholdstjenester fra renholdsvirksomheter som mangler godkjenning. I arbeidet med innføringen av endringer i godkjenningsordningen for renholdsbransjen, ble det vurdert å utvide dette forbudet til å gjelde også for private forbrukere. På bakgrunn av at et slikt forbud vanskelig kan håndheves, falt vi imidlertid ned på å ikke innføre det for forbrukere. Arbeidstilsynets tilsynsvirksomhet og sanksjonering er rettet mot virksomheter i egenskap av at de er arbeidsgivere, og ikke mot privatpersoner. Forbudet ville dermed kun blitt en papirbestemmelse uten et reelt rettslig innhold. I stedet mener vi det er viktig å nå fram til forbrukerne med god og tilgjengelig informasjon for å bevisstgjøre og ansvarliggjøre dem. På dette området jobber myndighetene og partene i arbeidslivet tett sammen innenfor rammen av bransjeprogrammet. Bransjeprogrammet har nettopp iverksatt en stor informasjonskampanje rettet mot innkjøpere i privat sektor, og jobber løpende med å finne frem til gode tiltak rettet mot forbrukere. Som nevnt i forrige svar har Samarbeidet mot svart økonomi utarbeidet konkrete veiledninger for forbrukere på nettstedet handlehvitt.no. På Arbeidstilsynets nettsider kan alle, både næringsdrivende og forbrukere, enkelt finne fram til seriøse renholdsvirksomheter ved å søke i Renholdsregisteret. Det er nylig gjort grep for å gjøre denne funksjonen mer brukervennlig. Det er viktig at forbrukere kjenner til siden og faktisk bruker den. På oppdrag fra Arbeidstilsynet holder Fafo på med en effektanalyse i renholdsbransjen. Dette er en oppfølging av rapporten Vil tiltakene virke? Status i renholdsbransjen 2012 som var en nullpunktsanalyse. Den nye rapporten skal være ferdig før sommeren. Det forventes at den vil gi et godt grunnlag for å vurdere de tiltakene som er iverksatt så langt i bransjen. Ellers viser jeg til Finansdepartementets forslag om endringer i reglene om Skatteetatens informasjonsbehandling som ble sendt ut på høring 23. mars 2018. Her foreslås det å vurdere om taushetsbelagte skatteopplysninger skal gjøres kjent for forbrukere og virksomheter for å gjøre det enklere å velge seriøse leverandører. Jeg vil også igjen vise til stortingsmeldingen om forbrukerpolitikk som Barne- og likestillingsdepartementet planlegger å legge frem i løpet av våren 2019, hvor et av temaene vil være svart økonomi og arbeidslivskriminalitet. Her vil det vurderes ytterligere tiltak på forbrukerområdet.