Skriftlig spørsmål fra Arve Sigmundstad (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1299 (2017-2018)
Innlevert: 10.04.2018
Sendt: 10.04.2018
Besvart: 16.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Arve Sigmundstad (A)

Spørsmål

Arve Sigmundstad (A): En endelig dato for utbygging av InterCity gjennom Østfold og frem til Halden, og således også en endelig dato for når vi kan forvente å få frigjort de båndlagte arealene i sentrum av Halden og de andre østfoldbyene er av avgjørende betydning for den videre utviklingen av østfoldsamfunnet.
Når vi kan forvente å få disse datoene?

Begrunnelse

I Halden og de andre østfoldbyene er store sentrumsområder båndlagt i påvente av avklaringer på hvor og når en ny trase for InterCity utbyggingen skal føres frem til stasjonsområdene og videre mot Riksgrensen. Dette er ikke bare en utfordring for Halden, men for hele østfoldsamfunnet.
NTP som ble lagt frem av regjeringen Stoltenberg i 2013 slo fast at utbyggingen til Halden skulle stå ferdig i 2030. NTP som ble lagt frem av regjeringen Solberg i 2017 utsatte utbyggingen til 2034.
I Halden Arbeiderblad 09.04.2018 antyder statsråden ytterligere utsettelse av utbyggingen gjennom Østfold og frem til Halden. Dette skaper ikke bare utfordringer for pendlerne, men også for lokalsamfunnene som sitter med store båndlagte arealer og dermed mister muligheten til å drive utvikling og en fremtidsrettet samfunnsplanlegging.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen. Bevilgningene har økt kraftig de siste årene, og i perioden 2014-18 er det i snitt bevilget 22,9 milliarder kr/årlig til jernbanen, mot 14,5 mrd. kr i tilsvarende periode før regjeringsskiftet. I Nasjonal transportplan 2018-2029 legger man opp til fortsatt vekst i jernbanesatsingen. Rundt 45 pst. av investeringene i ny infrastruktur skal gå til jernbanen. Når vi nå går fra at IC utbyggingen går fra å være overordnede ønsker til å bli konkrete byggeprosjekt, er det vesentlig for gjennomføring at vi har sterk kostnadskontroll, ser på gode kontraktsstrategier, ser helhet i trafikkavviklingen mv.
I arbeidet med å realisere NTP 2018-29 har Jernbanedirektoratet nå fremlagt utkast til handlingsprogram. Direktoratets planer viser at NTP i all hovedsak går som planlagt. Store og små investeringer og vedlikeholdsprosjekt skal gjennomføres. De siste årene har arbeidet med planlegging og byggeforberedelse av prosjektene økt kraftig. Det gir bedre kunnskap om det enkelte prosjekt og grunnlag for å se mer overordnet på de totale investeringer. I 2018 vil vi starte realisering av to store prosjekter.
Østfoldbanen er en av banestrekningene som vil oppleve desidert størst investeringer i årene fremover. Samtidig har planarbeidet i det siste avdekket utfordringer som må håndteres, blant annet etter omfattende grunnundersøkelser i 2016 og 2017. Fagetatene har anbefalt at utbyggingsplanene for strekningene Haug-Seut og Seut-Sarpsborg gjennomgås på nytt, som følge av kompliserte utbygginger og økte kostnader. Jernbanedirektoratet har i handlingsprogrammet foreslått å komme tilbake med nye kostnadstall og en ev. revidert fremdrift i rulleringen av transportplanen. La meg understreke at slike utfordringer ikke betyr at prosjektene settes på vent eller legges på is. Dette er utfordringer som vi skal løse, gjennom godt arbeid i Jernbanedirektoratet og Bane NOR, og i samarbeid med blant annet lokale myndigheter. Det er vanskelig nå å si når man finner enighet om slike løsninger, siden de kan involvere både tekniske og arealmessige/politiske sider. Jeg har dog kommunisert at det er viktig å gjøre avklaringer om trasevalg og arealprioriteringer slik at man kan frigjøre båndlagt areal.