Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1312 (2017-2018)
Innlevert: 11.04.2018
Sendt: 11.04.2018
Besvart: 18.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Berkåk stasjon er ikke universelt utformet. Plattformen er for lav til at rullestolbrukere kommer seg av og på toget, og det er store parkeringsutfordringer. En utredning finansiert av Rennebu kommune og Trøndelag fylkeskommune i dialog med Bane Nor er ferdig. Prosjektet har en kostnadsramme på ca. 20 millioner.
Hvor ligger denne saken nå, og når kan vi forvente at prosjektet blir prioritert?

Begrunnelse

Det har vært gjentatte henvendelser fra rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne i forhold til at plattformen er for lav. Steinene mot linja har setninger som gjør at de beveger seg. Få parkeringsplasser og lite skille mellom biler og myke trafikanter medfører en trafikksikkerhetsrisiko, spesielt for busstrafikken. Jeg er kjent med at Bane Nor selv prioriterer utbedringer innenfor tildelt ramme. Men regner med at det er mulig for statsråden å sjekke ut prosjektets prioritet ift. manglende universell utforming.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg har forelagt spørsmålet for Jernbanedirektoratet, som opplyser at de er kjent med standarden på Berkåk stasjon. Jernbanedirektoratet har imidlertid ikke mottatt utredningen som det vises til fra Rennebu Kommune og Trøndelag fylkeskommune. Bane NOR er heller ikke kjent med at endelig rapport foreligger og hva som er konklusjonen i rapporten.
Jernbanedirektoratet kan videre informere om at Bane NOR har fullført prosjektering av plattform, parkeringsområder og øvrige stasjonsfasiliteter på Berkåk stasjon. En realisering av prosjektet vil gi Berkåk stasjon en klassifisering som universelt tilgjengelig. Stasjonen har få reisende per dag og det medfører at oppgradering av plattformen vil ha effekt for relativ få, sammenlignet med om tilsvarende sum penger ble brukt til tilsvarende oppgraderinger av stasjoner med langt flere reisende. Tiltaket er derfor ikke prioritert i Bane NOR sitt innspill til handlingsprogrammet eller i Jernbanedirektoratets forslag til handlingsprogram 2018-2029.
Jernbanesektorens handlingsprogram 2018-2029 er ute på høring, og det er viktig at fylkeskommunen og kommunen benytter anledningen til å komme med sine innspill. Frist for høring er 22. juni 2018.