Mona Fagerås (SV): Er statsråden bekymret for de store variasjonene i kvalitet som følgegruppa har påpekt i sin evalueringsrapport, og hva gjør i så fall regjeringen for å følge opp følgegruppas anbefalinger?
Begrunnelse
Følgegruppen for barnehagelærerutdanningen (BLU) har evaluert barnehagelærerutdanningen, og i sin sluttrapport som ble overleverekunnskapsministeren i okt. 2017, viser de til at det er stor variasjon i kvalitet og innhold i praksis og at studentene etterlyser småbarnspedagogikk i utdanningen. Følgegruppa kom med 10 anbefalinger til forbedringer:
1) Barnehagelærerutdanningen må heves til en høyere kategori i utdanningssystemet på linje med grunnskolelærerutdanningen.
2) Praksisopplæringen må ha et mer forpliktende samarbeid.
3) En profesjonsrettet barnehagelærerutdanning må være mer enn en praksisnær utdanning.
4) Nødvendig med mer fleksibelt innhold og form på utdanningen.
5) Oppgavene og ansvaret til pedagogikkfaget må avklares.
6) Det må komme klart frem hva de gjennomgående temaene er og hvem som har ansvaret for det.
7) Mer penger til barnehageforskning.
8) Flere tilbud om mastergrad.
9)Studien kan bli mer krevende, ifølge en studentundersøkelse i rapporten.
10) Må være samsvar mellom mål og økonomiske rammer for fremtidige utdanningsreformer.
Følgegruppas leder, Mimi Bjerkestrand, understreker i et intervju med Utdanningsnytt at det må flere ressurser til om de skal klare å gjennomføre den nye barnehagelærerutdanningen med høye ambisjoner til praksis og ny struktur. Utdanningen må blant annet ha penger nok til at faglærer kan dra ut i barnehagene og møte studenter i praksis.
Spørsmålsstiller er enig med følgegruppas leder, som i likhet med 11 rektorer for barnehagelærerutdanningen, og at dette krever økte ressurser. I et felles leserinnlegg i Dagsavisen nylig skriver de blandt annet:
"Skal landets barnehager bli bedre, må barnehagelærerstudentene få et sterkere kunnskapsgrunnlag. Vi må utdanne mer kritisk reflekterende og handlende yrkesutøvere som forstår og kan anvende ny forskning når de skal ut i arbeidslivet. Studentene må også være tett på praksisfeltet for å få forståelse for arbeidet i barnehagene og andre instanser rundt barnet.
For å få dette må vi tilrettelegge for at studentene får en mer individuell veiledning, mer arbeid i små grupper og tett oppfølging fra flere faglærere. Tyngden av estetisk og praktisk læring gjør gruppedeling og verkstedsundervisning nødvendig for et optimalt læringsutbytte. I tillegg har studentene 100 dager obligatorisk praksis i barnehager ila studiet.
Barnehagelærerutdanningen er dermed ressurskrevende og medfører store kostnader, bla fordi institusjonene selv betaler for studentenes praksisplasser. Denne kostnaden er det ikke tatt høyde for i dagens finansieringssystem."