Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1320 (2017-2018)
Innlevert: 11.04.2018
Sendt: 12.04.2018
Besvart: 26.04.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Kommer regjeringen til å følge opp sine løfter, og vedtatt NTP, ved å sørge for dobbeltsporet jernbane til Sarpsborg innen 2026?

Begrunnelse

Fremdrift for utbygging av dobbeltspor gjennom Østfold er vedtatt i Nasjonal transportplan 2018-2029. Mandag la Jernbanedirektoratet frem sin handlingsplan for perioden 2018-2029. Dobbeltsporutbyggingen gjennom Østfold er satt på vent, og det er ikke tidfestet når dobbeltsporet skal til Sarpsborg. En utsettelse får store konsekvenser for hele samferdselsplanleggingen i Sarpsborg. Sarpsborg er pålagt å planlegge ny vei- og jernbanebru over Glomma samtidig. Et løftebrudd fra regjeringen på jernbane får derfor store konsekvenser for ny veibru over Glomma og ny stasjon.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Regjeringen har en offensiv satsing på jernbanen. Bevilgningene har økt kraftig de siste årene, og i perioden 2014-18 er det i snitt bevilget 22,9 milliarder kr/årlig til jernbanen, mot 14,5 mrd. kr i tilsvarende periode før regjeringsskiftet. I Nasjonal transportplan 2018-2029 legger man opp til fortsatt vekst i jernbanesatsingen. Rundt 45 pst. av investeringene i ny infrastruktur skal gå til jernbanen. Når vi nå går fra at IC utbyggingen går fra å være overordnede ønsker til å bli konkrete byggeprosjekt, er det vesentlig for gjennomføring at vi har sterk kostnadskontroll, ser på gode kontraktsstrategier, ser helhet i trafikkavviklingen mv.
I arbeidet med å realisere NTP 2018-29 har Jernbanedirektoratet nå fremlagt utkast til handlingsprogram. Direktoratets planer viser at NTP i all hovedsak går som planlagt. Store og små investeringer og vedlikeholdsprosjekt skal gjennomføres. De siste årene har arbeidet med planlegging og byggeforberedelse av prosjektene økt kraftig. Det gir bedre kunnskap om det enkelte prosjekt og grunnlag for å se mer overordnet på de totale investeringer. I 2018 vil vi starte realisering av to store prosjekter.
Østfoldbanen er en av banestrekningene som vil oppleve desidert størst investeringer i årene fremover. I Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 ble det satt av midler til fullføring av dobbeltspor på Østfoldbanen til Fredrikstad i 2024 og videre til Sarpsborg i 2026. Målene for ferdigstillelse ble satt med bakgrunn i kunnskapen vi hadde om prosjektene på den tiden. Den videre planleggingen av parsellene sør for Moss, dvs. Haug-Seut og Seut-Sarpsborg har vist at prosjektene er mer krevende og har en høyere kostnad enn det som lå til grunn for prioriteringene i NTP. Grunnboringer som er gjennomført etter at stortingsmeldingen ble behandlet, har vist at grunnforholdene er svært utfordrende. Foreløpig indikerer planleggingen betydelige kostnadsøkninger. Jernbanedirektoratet foreslår derfor i sitt utkast til handlingsprogram at de aktuelle prosjektene gjennomgås på nytt, og dette innebærer at det ikke lenger er realistisk at dobbeltsporet står ferdig til Sarpsborg i 2026, men noe senere.
Som ansvarlig statsråd mener jeg det er nødvendig å ta med seg slik vesentlig ny informasjon i den videre planleggingen av prosjektet. Det er ikke nye politiske føringer eller endret syn på prioriteringer som ligger til grunn, selv om representanten Jacobsen forsøker skape slike inntrykk i sitt spørsmål. Det er viktig å få bedre kontroll på usikkerhetene i prosjektet, ellers risikerer vi at en forventet kostnadsøkning betyr at andre
jernbaneprosjekter må nedprioriteres eller at det blir mindre penger til andre viktige jernbaneformål.
La meg understreke at slike utfordringer ikke betyr at prosjektene settes på vent eller legges på is. Dette er utfordringer som vi skal løse, gjennom godt arbeid i Jernbanedirektoratet og Bane NOR, og i samarbeid med blant annet lokale myndigheter. Det er vanskelig nå å si når man finner enighet om slike løsninger, siden de kan involvere både tekniske, arealmessige og politiske sider. Jeg har dog kommunisert at det er viktig å gjøre avklaringer om trasevalg og arealprioriteringer slik at man kan frigjøre båndlagt areal.
Togtilbudet på Østfoldbanen vil uansett få betydelige forbedringer i årene som kommer. Om drøye to år åpner Follobanen. Dette vil redusere reisetiden mellom Oslo og Østfoldbyene med ti minutter. I år starter arbeidet med utbyggingen av dobbeltspor på strekningen Sandbukta-Moss-Såstad. Dette prosjektet skal etter planen stå ferdig i 2024 og vil gi mulighet for høyere frekvens på togene på Østfoldbanen.